Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pt Siguranţa
Alimentelor
|
Ghid
din 12/09/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 710 din
20/10/2008
privind cadrul legal care reglementează importurile
paralele de produse medicinale veterinare pentru care s-a acordat deja o
autorizaţie de comercializare
|
|
1. Introducere
Prezentul ghid este un
document informativ, destinat să ajute autorităţile naţionale şi operatorii
economici implicaţi în importurile paralele în domeniul produselor medicinale
veterinare să înţeleagă care sunt principalele repere legale care reglementează
acest tip de activitate, aşa cum au fost ele definite prin Comunicatul Comisiei
Europene din anul 20031,2.
Ghidul reprezintă o
traducere şi adaptare a Comunicatului Comisiei privind importurile de produse
medicinale pentru care au fost deja acordate autorizaţii de comercializare,
COM/2003/0839 final. El se referă la aplicaţiile practice ale principiului
liberei circulaţii a bunurilor în domeniul importurilor paralele dintr-un stat
membru al Uniunii Europene în România de produse medicinale veterinare
brevetate3 pentru care a fost deja acordată o autorizaţie de
comercializare în România4. Se au în vedere în special drepturile şi
obligaţiile părţilor interesate şi garanţiile la care sunt îndreptăţite acestea
conform dreptului Comunitar.
Comisia Europeană a
publicat pentru prima oară un Comunicat pe tema importurilor paralele în
19825. Acesta a fost actualizat în anul 2003. De la adoptarea
Comunicatului Comisiei din 1982, Curtea Europeană de Justiţie a dezvoltat
semnificativ jurisprudenţa în domeniu şi a clarificat numeroase aspecte
referitoare la cerinţele şi procedurile privind importurile
paralele6, utilizarea drepturilor naţionale în domeniul
brevetelor7 şi la reambalarea, reetichetarea şi utilizarea mărcilor
naţionale8. În acelaşi timp, dezvoltările ulterioare de la nivelul
dreptului comunitar au avut şi continuă să aibă un impact tehnologic şi economic
considerabil asupra comerţului cu produse medicinale veterinare brevetate, iar
extinderea este de aşteptat să genereze noi provocări.
Urmând Comunicatul
Comisiei, bazat pe dezvoltarea jurisprudenţei Curţii, prezentul ghid nu
abordează aspectele reglementate de alte acte normative comunitare sau
naţionale, cum sunt cele referitoare la autorizarea pentru prima dată a unui
produs medicinal veterinar9, concurenţa sau aspecte abordate în
Comunicatul Comisiei din anul 1998 referitor la Piaţa unică a produselor
farmaceutice10, cu excepţia cazului în care asemenea probleme au fost
abordate de Curtea Europeană în jurisprudenţa referitoare la importurile
paralele. Se face referire în mod specific la deciziile mai recente, care
clarifică condiţiile în care reambalarea produsului medicinal importat paralel
este obiectiv necesară, astfel încât să obţină accesul în România.
Deşi termenul "import"
şi-a pierdut cea mai mare parte a relevanţei datorită dezvoltării Pieţei
interne, iar terminologia actuală este "comerţ intracomunitar", din raţiuni
practice, în prezentul ghid se utilizează totuşi termenul "import", aşa cum se
procedează şi în Comunicatul Comisiei.
2. Importuri paralele şi
libera circulaţie a bunurilor
Importul paralel al
unui produs medicinal veterinar reprezintă o formă licită de comerţ în cadrul
Pieţei interne, în temeiul art. 28 din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene şi sub rezerva derogărilor prevăzute de art. 30 din acelaşi
tratat.
Comerţul paralel este o
formă licită de comerţ cu mărfuri între statele membre ale Uniunii Europene.
Este cunoscut sub numele de "paralel" în măsura în care are loc în afara şi - în
majoritatea cazurilor - în paralel cu reţeaua de distribuţie pe care fabricanţii
sau furnizorii originari au stabilit-o pentru produsele lor într-un stat membru
şi se referă la produse medicinale veterinare care sunt similare în toate
privinţele cu cele comercializate de reţelele de distribuţie ale fabricanţilor
sau furnizorilor originari.
Comerţul paralel se
bazează pe principiul liberei circulaţii a bunurilor în cadrul Pieţei interne
(art. 28-30 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene). În sectorul
farmaceutic, el beneficiază de divergenţa în domeniul preţurilor, întrucât
statele membre stabilesc sau, prin alte mijloace, controlează preţul produselor
medicinale vândute în pieţele respective11. Curtea Europeană de
Justiţie a confirmat în mod repetat că produsele medicinale nu sunt exceptate de
la regulile Pieţei interne12 şi a condamnat măsurile luate de statele
membre, care restrâng fără o justificare adecvată importurile paralele ale
produselor medicinale. Curtea a decis că anumite măsuri luate de statele
membre13 care restrâng importurile paralele pot fi justificate pe
temeiuri de protecţie a proprietăţii industriale şi comerciale şi de protecţie a
vieţii şi sănătăţii omului şi animalelor, conform art. 30 din Tratatului de
instituire a Comunităţii Europene.
3. Protecţia vieţii şi
sănătăţii omului şi animalelor - autorizaţii de comercializare
Un produs medicinal
veterinar poate fi importat paralel pe baza unei autorizaţii eliberate conform
unei proceduri "simplificate", în cadrul căreia solicitantul trebuie să
furnizeze mai puţine informaţii decât sunt necesare pentru o cerere de
autorizare de comercializare.
În general, un produs
medicinal veterinar nu poate fi pus pe piaţa unui stat membru al Uniunii
Europene, inclusiv în România, fără o autorizaţie de comercializare, al cărei
scop primordial este acela de a proteja sănătatea omului şi animalelor.
Autorizaţiile de comercializare sunt acordate fie la nivel naţional, fie la
nivel comunitar14.
Totuşi, conform
jurisprudenţei Curţii Europene de Justiţie15, aceste reguli sunt
supuse unor excepţii care derivă din normele Tratatului de instituire a
Comunităţii Europene referitoare la libera circulaţie a bunurilor. Autorităţile
naţionale nu pot obstrucţiona importurile paralele prin pretinderea de la
importatorii paraleli a aceloraşi cerinţe ca şi cele care sunt aplicabile
întreprinderilor care solicită pentru prima dată o autorizaţie de comercializare
pentru un produs medicinal veterinar16, cu condiţia ca o excepţie de
acest fel la regulile aplicabile în mod normal autorizaţiilor de comercializare
pentru produse medicinale veterinare să nu submineze protecţia sănătăţii omului
şi animalelor.
În particular, când
informaţiile necesare pentru protejarea sănătăţii omului şi animalelor sunt deja
la dispoziţia Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi a Institutului pentru Controlul Produselor Biologice şi
Medicamentelor de Uz Veterinar, ca rezultat al primei puneri pe piaţă a unui
produs medicinal veterinar în România, produsul medicinal veterinar respectiv
importat paralel face obiectul unei autorizaţii17 acordate pe baza
unei proceduri simplificate în mod proporţional18, cu condiţia ca:
a) produsului medicinal
veterinar importat să i se fi acordat o autorizaţie de comercializare în statul
membru de export;
b) produsul medicinal
veterinar importat să fie în suficientă măsură similar cu un produs medicinal
veterinar care a primit deja o autorizaţie de comercializare în România, chiar
dacă există diferenţe cu privire la excipienţi19.
Curtea Europeană de
Justiţie a clarificat problema similarităţii, decizând că cele două produse
medicinale veterinare nu trebuie să fie identice în toate privinţele, dar
trebuie să fi fost cel puţin fabricate conform aceleiaşi formule, utilizându-se
acelaşi ingredient activ, şi să aibă aceleaşi efecte terapeutice20.
Faptul că un produs
medicinal veterinar suficient de similar pentru importul paralel a avut o
autorizaţie de comercializare în România nu implică neapărat că această
autorizaţie de punere pe piaţă, "de referinţă", trebuie să fie încă validă la
momentul importului paralel. În mod particular, Curtea Europeană de Justiţie a
decis că importul paralel al unui produs medicinal veterinar este încă posibil,
chiar şi când autorizaţia de comercializare "de referinţă" a fost retrasă şi că
autorizaţia pentru importuri paralele nu poate fi revocată decât dacă o asemenea
măsură este justificată de raţiuni legate de protecţia sănătăţii publice,
conform prevederilor art. 30 din Tratatul de instituire a Comunităţii
Europene21. Se poate în mod rezonabil presupune că aceleaşi principii
se aplică şi când autorizaţia de comercializare a unui produs medicinal
veterinar este încă validă în statul membru de export, dar este lăsată să
expire22 în România pentru a putea fi comercializată o nouă versiune.
Problema se pune atunci
când o autorizaţie de comercializare "de referinţă" este retrasă în România
pentru alte raţiuni decât protecţia sănătăţii publice şi produsul medicinal
veterinar importat continuă să fie comercializat în mod licit în statul membru
de export, pe baza autorizaţiei de comercializare emise în acel stat. Acesta
este cazul când, de exemplu, în România este comercializată o versiune nouă a
produsului medicinal veterinar, în vreme ce vechea versiune continuă să fie
importată dintr-un alt stat membru.
Curtea Europeană de
Justiţie a decis23 că retragerea unei asemenea autorizaţii de
comercializare nu înseamnă în sine că sunt puse sub semnul întrebării calitatea,
eficacitatea şi siguranţa vechii versiuni. Institutul pentru Controlul
Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să adopte
măsurile necesare în scopul verificării calităţii, eficacităţii şi siguranţei
vechii versiuni a produsului medicinal veterinar, dar acest obiectiv trebuie să
fie atins prin măsuri care să aibă un efect mai puţin restrictiv asupra
importului de produse medicinale veterinare decât încetarea automată a
validităţii autorizaţiei de import paralel. O cale posibilă pentru atingerea
unui asemenea obiectiv este cooperarea cu autorităţile naţionale ale celorlalte
state membre prin accesul la documentele şi datele prezentate de fabricant sau
de alte companii din acelaşi grup, referitoare la vechea versiune din statele
membre în care acea versiune încă se află pe piaţă pe baza autorizaţiei de
comercializare încă în vigoare24.
Când un produs
medicinal veterinar a fost autorizat la nivel comunitar25,
autorizaţia de comercializare este valabilă în toată Comunitatea. Produsele
medicinale veterinare autorizate centralizat distribuite în paralel sunt
identice26 cu cele distribuite de fabricant şi sunt acoperite de
aceeaşi autorizaţie. Distribuitorul paralel poate de aceea, conform dreptului
farmaceutic comunitar, să pună pe piaţă produsul medicinal şi să îl distribuie
în paralel. Poate să facă acest lucru chiar şi în situaţia în care deţinătorul
autorizaţiei de comercializare, dintr-un motiv sau altul, nu a pus încă produsul
respectiv pe o piaţă naţională dată.
4. Protecţia şi
epuizarea drepturilor de proprietate comercială şi industrială
Proprietarul unui drept
de proprietate industrială şi comercială protejat de legislaţia statelor membre
nu se poate baza pe această legislaţie pentru a se opune importului unui produs
medicinal veterinar care a fost în mod legal pus pe piaţa altui stat membru sau
cu consimţământul titularului acelui drept.
Produsele medicinale
veterinare sunt în general acoperite de drepturi de proprietate industrială şi
comercială, şi anume brevete şi mărci, care sunt în esenţă naţionale ca
natură27. Ele pot fi invocate înaintea autorităţilor naţionale şi a
instanţelor naţionale pentru a preveni vânzarea pe piaţa naţională a produselor
medicinale veterinare care încalcă aceste drepturi.
Existenţa drepturilor
de proprietate industrială şi comercială nu este afectată de Tratatul de
instituire a Comunităţii Europene, exerciţiul lor poate totuşi să fie afectat
atunci când vine în contradicţie cu scopul esenţial al Tratatului, care este
acela de a uni pieţele naţionale într-o piaţă unică. Curtea Europeană de
Justiţie a decis28 că derogarea de la libera circulaţie a bunurilor,
justificată pe temeiuri de protecţie a proprietăţii industriale şi comerciale,
este admisibilă numai când este justificată de scopul protejării unor drepturi
care fac obiectul specific al proprietăţii29.
Această regulă este
cunoscută ca principiul epuizării drepturilor de proprietate industrială şi
comercială30. Conform acestui principiu, titularul unui drept de
proprietate industrială sau comercială protejat de legislaţia unui stat membru
nu se poate baza pe această legislaţie pentru a se opune importului unui produs
medicinal veterinar care a fost în mod legal pus pe piaţa altui stat membru de
către sau cu consimţământul titularului acelui drept. Dreptul este considerat a
se fi epuizat odată ce produsul medicinal veterinar a fost pus pe piaţă undeva
în Comunitatea Europeană.
Un drept de proprietate
industrială se va epuiza chiar şi în cazul unui produs medicinal veterinar pe
care titularul dreptului de proprietate industrială îl comercializează mai întâi
într-un stat membru în care există protecţia, apoi îl comercializează într-un
alt stat membru unde nu există o asemenea protecţie: titularul dreptului nu
poate împiedica importul paralel al medicamentului din acest ultim stat membru
în cel dintâi31.
O excepţie importantă,
fie ea şi temporară, de la această regulă, a apărut în cursul discuţiilor
referitoare la iniţiativa G1032 în domeniul produselor medicinale,
odată cu aderarea noilor state membre în anul 2004 şi, în special, Republica
Cehă, Republica Estonia, Republica Letonia, Republica Lituania, Republica
Ungară, Republica Polonă, Republica Slovenia şi Republica Slovacă33.
Tratatul de aderare prevede34 un mecanism specific prin care
importurile paralele în noile state membre mai sus menţionate sunt împiedicate
până când brevetul sau protecţia suplimentară a produsului medicinal în cauză
expiră în aceste state membre35. Tratatul de aderare a României şi
Bulgariei conţine dispoziţii asemănătoare36şi, prin urmare,
importurile paralele pot fi împiedicate până la expirarea în România a
brevetului sau a protecţiei suplimentare a produsului medicinal veterinar în
cauză.
5. Protecţia mărcilor şi
reambalarea
Titularul unei mărci nu
poate utiliza dreptul său referitor la marcă pentru a împiedica reambalarea,
atunci când:
1. utilizarea dreptului
referitor la marcă de către titular va contribui la partajarea artificială a
pieţelor între statele membre;
2. reambalarea nu
afectează nefavorabil condiţia iniţială a produsului medicinal veterinar;
3. se declară pe noul
ambalaj de către cine a fost fabricat şi reambalat produsul medicinal veterinar;
4. prezentarea
produsului medicinal veterinar reambalat nu este de aşa natură încât să fie
susceptibilă de a dăuna reputaţiei mărcii şi titularului ei; şi
5. titularul mărcii
primeşte o notificare prealabilă înainte ca produsul medicinal veterinar
reambalat să fie pus în vânzare.
În anumite
circumstanţe37, reambalarea produsului medicinal veterinar şi
reaplicarea mărcii sau înlocuirea ei cu o marcă diferită utilizată pentru
acelaşi produs medicinal veterinar în România pot fi necesare pentru a permite
produsului medicinal veterinar importat paralel să fie comercializat în România.
Problema respectivă a fost abordată de Curtea Europeană de Justiţie şi s-a
identificat un număr de condiţii cu privire la necesitatea şi întinderea
modificărilor aduse ambalajului original.
Conform art. 7 alin.
(2) din Directiva 89/10438, principiul epuizării drepturilor
conferite de o marcă nu se aplică atunci când titularul unei mărci are motive
legitime pentru a se opune comercializării în continuare a bunurilor, în special
atunci când starea bunurilor este modificată sau afectată după ce au fost puse
pe piaţă. Curtea Europeană de Justiţie a acceptat că art. 7 al directivei
reglementează în mod cuprinzător chestiunea epuizării drepturilor conferite de
marcă pentru produsele comercializate în Comunitatea Europeană, notând totuşi
că, asemenea oricărei legislaţii secundare, directiva trebuie să fie
interpretată în lumina normelor Tratatului de instituire a Comunităţii
Europene referitoare la libera circulaţie a bunurilor şi, în special, art.
3039. Aceasta se explică prin faptul că o directivă nu poate
justifica obstacole în calea comerţului intracomunitar decât în cadrul limitelor
stabilite de normele Tratatului40.
S-a menţionat deja că
derogarea de la principiul liberei circulaţii a bunurilor, bazată pe temeiurile
protecţiei proprietăţii industriale şi comerciale41 este admisibilă
numai când este justificată în scopul protejării unor drepturi care constituie
obiectul proprietăţii. Curtea Europeană de Justiţie a decis că obiectul specific
al unei mărci este în particular acela de a garanta titularului că are dreptul
exclusiv de a utiliza acea marcă în scopul punerii produsului pe piaţă pentru
prima dată şi de a-l proteja astfel împotriva concurenţilor care ar dori să se
folosească de avantajul statutului şi reputaţiei mărcii, vânzând produsele care
o poartă ilegal42. În consecinţă, funcţia esenţială a mărcii este de
a garanta consumatorului identitatea originii produsului, permiţându-i să îl
deosebească fără niciun risc de confuzie de produsele cu o origine diferită;
este, de asemenea, de a asigura consumatorul că produsul nu a fost supus
interferenţei din partea unei terţe persoane fără autorizarea cuvenită a
titularului mărcii într-un fel în care să afecteze condiţia iniţială a
produsului43.
Titularul mărcii pentru
un produs medicinal veterinar nu poate utiliza dreptul său de marcă pentru a
împiedica reambalarea, atunci când:
a) utilizarea dreptului
de marcă de către titular, având în vedere sistemul de marketing pe care l-a
dezvoltat, va contribui la partajarea artificială a pieţelor între statele
membre;
b) reambalarea nu poate
afecta nefavorabil condiţia iniţială a produsului medicinal veterinar;
c) se declară pe noul
ambalaj de către cine a fost reambalat şi fabricat produsul medicinal veterinar;
d) prezentarea
produsului medicinal veterinar reambalat nu este de aşa natură încât să fie
susceptibilă de a dăuna reputaţiei mărcii şi titularului ei; şi
e) titularul mărcii
primeşte o notificare prealabilă înainte ca produsul medicinal veterinar
reambalat să fie pus în vânzare44.
Pe de altă parte,
Curtea Europeană de Justiţie a decis că cerinţa necesităţii nu va fi satisfăcută
dacă importatorul paralel doreşte să reambaleze produsul medicinal veterinar şi
să reataşeze sau să înlocuiască marca numai cu scopul de a-şi asigura un avantaj
comercial. În acest caz, titularul mărcii poate să îşi utilizeze în mod legal
dreptul său de a împiedica acţiunile mai sus menţionate.
Dacă reambalarea este
obiectiv necesară conform condiţiilor explicate mai jos, trebuie, în orice caz,
să fie evaluate pe baza circumstanţelor care prevalează la momentul
comercializării produsului medicinal veterinar în România.
5.1. Partajarea
artificială a pieţei
Se referă la cazul când
titularul mărcii a pus un produs medicinal veterinar identic pe piaţa mai multor
state membre în diferite forme de ambalare şi/sau sub o marcă
diferită45, dar mărimea ambalajului comercializat în statul membru de
export nu poate fi comercializată în statul membru de destinaţie din diferite
motive46. Curtea Europeană de Justiţie a mai decis că şi atunci când
una dintre mărimile ambalajului produsului medicinal veterinar comercializat în
statul membru de destinaţie este comercializată şi în statul membru de export nu
se justifică suficient concluzia că reambalarea nu este necesară. Partajarea
pieţelor va exista chiar şi dacă importatorul ar putea să vândă produsul
medicinal veterinar numai într-o parte a pieţei lui.
Trebuie menţionat că,
în toate împrejurările, reambalarea este permisă numai dacă este necesară. Dacă,
de exemplu, produsul medicinal veterinar importat poate avea acces efectiv pe
piaţa României prin simpla ataşare de noi etichete la ambalajul original sau
prin adăugarea de noi informaţii şi instrucţiuni pentru utilizator, atunci
titularul mărcii se poate opune reambalării în măsura în care acest lucru nu
este obiectiv necesar.
Curtea a clarificat
termenul "acces efectiv", decizând47 că poate exista pe o piaţă sau o
parte substanţială a ei, o asemenea rezistenţă puternică de la o proporţie
semnificativă de consumatori faţă de medicamentele reetichetate, încât trebuie
decis că aceasta reprezintă un obstacol în calea accesului efectiv pe piaţă. De
aceea, în aceste circumstanţe, titularul mărcii nu se poate opune
reambalării48.
5.2. Efecte adverse
asupra condiţiei iniţiale a produsului medicinal veterinar
Conceptul de efecte
adverse asupra condiţiei iniţiale a produsului medicinal veterinar se referă la
condiţia produsului medicinal veterinar în interiorul ambalajului. Se acceptă că
nu este afectată în mod nefavorabil condiţia produsului medicinal veterinar,
atunci când:
a) reambalarea afectează
numai ambalajul secundar, lăsând ambalajul primar intact; sau
b) reambalarea este
efectuată sub supravegherea unei autorităţi publice pentru a se asigura că
produsul medicinal veterinar rămâne intact.
Din jurisprudenţa
Curţii Europene de Justiţie rezultă că simpla îndepărtare a blisterelor,
sticlelor, flacoanelor, fiolelor sau inhalatoarelor din ambalajul lor original
şi replasarea lor într-un nou ambalaj secundar nu poate afecta condiţia iniţială
a produsului medicinal veterinar în interiorul ambalajului. Acelaşi principiu se
aplică şi operaţiilor care constau în ataşarea de etichete autocolante la
sticle, flacoane, fiole sau inhalatoare, adăugarea la ambalaj de noi informaţii
sau instrucţiuni pentru utilizatori în limba română sau inserarea unui articol
suplimentar, cum ar fi un spray, dintr-o altă sursă decât titularul mărcii.
Pe de altă parte,
Curtea Europeană de Justiţie a recunoscut faptul că starea iniţială a produsului
medicinal veterinar în interiorul ambalajului ar putea fi indirect afectată
atunci când, de exemplu:
a) ambalajul secundar
sau primar al produsului medicinal veterinar reambalat sau un set nou de
informaţii sau instrucţiuni pentru utilizator omite anumite informaţii
importante sau oferă informaţii inexacte cu privire la natura, compoziţia,
efectul, utilizarea sau depozitarea produsului medicinal veterinar; sau
b) un articol
suplimentar inserat în ambalaj de către importator şi destinat ingestiei şi
administrării produsului medicinal veterinar nu respectă metoda de utilizare şi
dozele preconizate de fabricant.
5.3. Indicaţii cu
privire la cine a fabricat şi reambalat produsul medicinal veterinar
Trebuie să fie
prezentată în mod clar o indicaţie pe ambalajul secundar cu privire la cine a
reambalat produsul medicinal veterinar. Această indicaţie trebuie să fie
tipărită astfel încât să poată fi înţeleasă de o persoană cu vederea normală,
exercitând un grad normal de atenţie. Atunci când importatorul paralel a adăugat
la ambalaj un articol suplimentar dintr-o altă sursă decât titularul mărcii, el
trebuie să ofere asigurarea că originea articolului suplimentar este clar
indicată într-o astfel de modalitate încât să evite orice impresie că titularul
mărcii este răspunzător pentru el.
Totuşi, nu este necesar
să se pretindă efectuarea unei menţiuni exprese suplimentare pe ambalaj, conform
căreia reambalarea a fost efectuată fără autorizarea titularului mărcii,
întrucât o asemenea declaraţie ar putea da impresia greşită că produsul
medicinal veterinar reambalat nu este complet licit.
5.4. Prezentarea
produsului medicinal veterinar reambalat
Curtea Europeană de
Justiţie a recunoscut că şi atunci când persoana care a efectuat reambalarea
este indicată pe ambalajul produsului medicinal veterinar rămâne încă
posibilitatea ca reputaţia mărcii şi astfel a titularului ei să poată suferi
totuşi din cauza prezentării inadecvate a produsului medicinal veterinar
reambalat. Într-un asemenea caz, titularul mărcii are un interes legitim, legat
de obiectul specific al dreptului de marcă, de a se putea opune comercializării
produsului medicinal veterinar. La evaluarea produsului medicinal veterinar
reambalat trebuie să se ţină seama de natura produsului medicinal veterinar şi a
pieţei pentru care este destinat49.
5.5. Notificarea
prealabilă a titularului mărcii
Titularul mărcii
trebuie să fie notificat în prealabil cu privire la punerea în vânzare a
produsului medicinal veterinar reambalat. Titularul poate de asemenea să îi
ceară importatorului să îi furnizeze un specimen din produsul medicinal
veterinar reambalat înainte de punerea în vânzare a acestuia, pentru a-i permite
să verifice faptul că reambalarea nu este efectuată într-un asemenea mod încât,
direct sau indirect, să afecteze condiţia iniţială a produsului medicinal
veterinar şi că nu pare probabil ca prezentarea produsului medicinal veterinar
după reambalare să dăuneze reputaţiei mărcii50. Dacă importatorul
paralel51 nu satisface această cerinţă, titularul mărcii se poate
opune comercializării produsului medicinal veterinar reambalat.
Totuşi, ambele părţi
trebuie să facă eforturi sincere de a respecta fiecare interesele legitime ale
celuilalt. În consecinţă, este de aşteptat ca titularului să îi fie dat un
termen rezonabil în care să examineze produsul medicinal veterinar înainte de a
reacţiona la o notificare, în timp ce trebuie acordată consideraţie şi
interesului importatorului paralel de a trece mai departe la vânzarea produsului
medicinal veterinar cât mai curând posibil după obţinerea autorizaţiei necesare
de la autoritatea competentă. În Speţa Boehringer52, Curtea Europeană
de Justiţie a sugerat că un termen de 15 zile lucrătoare pare probabil să
constituie un asemenea termen rezonabil, atunci când importatorul paralel a ales
să îl notifice pe titularul mărcii furnizându-i simultan şi o mostră din
produsul medicinal veterinar reambalat. Curtea a adăugat că această perioadă
fiind pur exemplificativă, rămâne deschisă posibilitatea importatorului paralel
să permită un termen mai scurt şi titularului mărcii să solicite un termen mai
lung pentru a reacţiona decât cel lăsat de importatorul paralel.
Trebuie remarcat că în
ceea ce priveşte importurile paralele de produse medicinale veterinare acoperite
de excepţia prevăzută în Tratatul de aderare, regula este că importatorul
paralel trebuie să facă o notificare prealabilă de o lună53.
5.6. Autorizarea la
nivel comunitar
Când un medicament a
fost autorizat la nivel comunitar54, autorizaţia acordată de Comisie
(decizia Comisiei) se referă la ambalajul specific prevăzut pentru produsul
medicinal veterinar respectiv în cererea de autorizare de comercializare.
Autorizaţia precizează mărimile de ambalaj şi ambalajul primar care trebuie să
fie utilizat pentru produsul medicinal veterinar, precum şi informaţiile care
trebuie să fie incluse pe ambalajul primar sau secundar55. Curtea
Europeană de Justiţie a decis că cerinţele detaliate şi specifice privind
ambalarea, care sunt destinate să prevină inducerea în eroare a consumatorilor
şi astfel să protejeze sănătatea publică, exclud lipirea şi reetichetarea
ambalajelor acelui produs medicinal veterinar56. Curtea Europeană de
Justiţie a adăugat, totuşi, că poate fi posibilă crearea unui nou ambalaj dacă
reambalarea este obiectiv necesară57, astfel încât produsul medicinal
veterinar importat să poată obţine un acces efectiv pe piaţa unui stat membru.
Deşi nu este necesară
nicio altă autorizaţie suplimentară, Comunitatea (în practică Agenţia Europeană
a Medicamentului - EMEA) şi autorităţile naţionale ale statelor membre în care
produsul medicinal veterinar va fi distribuit în paralel vor fi informate că o
asemenea distribuţie paralelă va avea loc, pentru a putea permite EMEA să
verifice conformitatea cu termenii autorizaţiei comunitare de comercializare şi
autorităţilor naţionale să monitorizeze piaţa privind identificarea seriilor şi
farmacovigilenţa şi să efectueze supravegherea post-autorizare58.
6. Concluzii
De la adoptarea în 1982
a Comunicatului Comisiei, Curtea Europeană de Justiţie a abordat un mare număr
de probleme referitoare la importurile paralele ale produselor medicinale
veterinare şi a confirmat faptul că un produs medicinal veterinar importat
paralel este supus unei autorizaţii acordate pe baza unei proceduri simplificate
atunci când informaţiile necesare pentru protejarea sănătăţii publice sunt deja
disponibile pentru autorităţile statului membru de destinaţie. Acesta este cazul
când produsul medicinal veterinar în cauză a primit deja o autorizaţie de
comercializare în statul membru de export şi este suficient de similar cu un
produs medicinal veterinar care a primit deja o autorizaţie de comercializare în
România. În consecinţă, potrivit jurisprudenţei Curţii Europene de Justiţie,
atunci când autorizaţia de comercializare din România a fost retrasă pentru alte
raţiuni decât protecţia sănătăţii publice, aceasta nu afectează validitatea
autorizaţiei de import paralel.
O altă dezvoltare care
a contribuit semnificativ la certitudinea juridică şi astfel la funcţionarea
fără dificultăţi a pieţei interne este seria de decizii ale Curţii Europene de
Justiţie referitoare la reambalarea unui produs medicinal veterinar importat
paralel. Curtea Europeană de Justiţie a clarificat faptul că protecţia dreptului
de marcă nu este nelimitată, observând în particular faptul că ea nu poate
contribui la partajarea artificială a pieţei interne. De aceea, importatorul
paralel poate reambala un produs medicinal veterinar brevetat şi poate reataşa
marca sau chiar o poate înlocui cu marca utilizată în România, cu condiţia ca
reambalarea să nu afecteze nefavorabil condiţia iniţială a produsului medicinal
veterinar sau reputaţia mărcii şi a titularului ei. Alte condiţii confirmate de
Curtea Europeană de Justiţie sunt ca pe noul ambalaj să menţioneze de către cine
a fost reambalat produsul medicinal veterinar şi, de asemenea, ca titularul
mărcii să primească o notificare înainte de punerea în vânzare a produsului
medicinal veterinar reambalat.
Totuşi, nu orice
problemă referitoare la importurile paralele a fost abordată de Curtea Europeană
de Justiţie. Pe măsură ce piaţa internă se dezvoltă, noi întrebări continuă să
apară, iar răspunsurile vechi necesită clarificări suplimentare. În timp ce
toate părţile îşi urmăresc interesele legitime în cadrul pieţei comune,
respectul pentru ceea ce s-a realizat deja şi strânsa cooperare între
instituţiile comunitare, autorităţile naţionale şi operatorii economici continuă
să furnizeze o bază solidă pentru soluţionarea tuturor problemelor încă
nerezolvate.
___________
1 Commission
Communication on Parallel Imports of Proprietary Medicinal Products for which
Marketing Authorisations Have Already Been Granted, COM/2003/0839 final.
2 De la cea
mai recentă versiune a Comunicatului Comisiei (din anul 2003) legislaţia
comunitară a suferit transformări semnificative, iar jurisprudenţa Curţii
Europene a continuat să evolueze. Pentru o cât mai corectă interpretare a
prezentului ghid, se recomandă celor interesaţi să consulte şi jurisprudenţa
Curţii Europene în materie.
3 Un produs
medicinal brevetat (proprietary medicinal product) este un medicament finit pus
pe piaţă sub un nume special şi într-un ambalaj special.
4 Institutul
pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar
gestionează importurile paralele pentru produsele medicinale veterinare
autorizate în România prin procedură naţională sau descentralizată/de
recunoaştere mutuală. Importul paralel al produselor medicinale veterinare
autorizate centralizat este gestionat de Agenţia Europeană a Medicamentului
(EMEA).
5 OJ C 115 of
6.5.1982, p. 5.
6 Speţele
247/81 Commission v Germany (1984) ECR 1111, C-201/94 Smith & Nephew (1996)
ECR I-5819, C-94/98 RhĂ´ne-Poulenc (1999) ECR I-8789, C-172/00 Ferring (2002)
ECR I-6891.
7 Speţa
434/85 Allen & Hansburys (1988) ECR 1245, C-191/90 Generics (1992) ECR 5335,
speţele conexate C-267 and 268/95 Merck v Primecrown (1996) ECR I-6285.
8 Speţele
conexate C-427, 429 & 436/93 Bristol-Myers Squibb (1996) ECR I-3457, case
C-232/94 RhĂ´ne-Poulenc (1996) ECR I-3671, C-379/97 Pharmacia & Upjohn
(1999) ECR I- 6927, C-143/00 Boehringer etc. (2002). ECR I-3759, C-443/99 Merck,
Sharp and Dohme vs Paranova (2002) ECR I-3703.
9 În România
aceste aspecte sunt reglementate de Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 187/2007 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind Codul produselor medicinale
veterinare.
10 COM (1998)
588 final - 25.11.1998.
11 Statele
membre pot recurge la stabilirea directă a preţului sau la stabilirea indirectă
a preţului prin intermediul politicilor de rambursare, pentru a garanta tuturor
cetăţenilor acces egal la produse medicinale şi pentru a proteja stabilitatea
financiară a serviciilor lor de securitate socială. Curtea Europeană de Justiţie
a recunoscut că, în absenţa armonizării, statele membre sunt îndreptăţite să
stabilească preţurile produselor medicinale pentru a răspunde unor asemenea
preocupări legitime, cu condiţia ca o asemenea intervenţie să nu discrimineze de
jure sau de facto între produsele naţionale şi cele importate şi ca preţul
indicat să fie remunerativ [Speţa 181/82 Roussel Laboratoria (1983) ECR 3849 şi
Speţa 249/88 Commission v. Belgium (1991) ECR I-1275]. În ceea ce priveşte, în
special, piaţa produselor medicinale care se eliberează pe bază de prescripţie
medicală, intervenţia statului poate lua forma excluderii unui produs medicinal
dintr-o schemă de rambursare. O asemenea restricţie poate fi justificată numai
dacă: a) nu există nicio discriminare pe baza originii produsului medicinal; b)
se bazează pe criterii obiective şi verificabile; şi c) prevede proceduri pentru
remedierea oricărei distorsiuni care ar putea apărea - Speţa 238/82 Duphar
(1984) ECR 523. Exigenţe procedurale suplimentare sunt stabilite în Directiva
89/105/CEE (OJ No L 40, 11/2/1989 p. 8-11).
12 Curtea
Europeană de Justiţie a remarcat că, în această privinţă, nu are nicio
importanţă faptul că există între statele membre exportatoare şi importatoare
diferenţe de preţ, rezultând din măsurile guvernamentale adoptate de statul
exportator pentru a controla preţul produsului - Speţa 15/74 Centrafarm v.
Sterling (1974) ECR 1147. Acest principiu a fost confirmat în speţele conexate
C-267/95 şi C-268/95, Merck v Primecrown, (1996) ECR I-6285, paragraph 47; vezi
şi speţele C-436/93 Bristol-Myers Squibb v. Paranova, (1996) ECR I-3457 şi
16/74, Centrafarm and De Peijper v. Winthrop (1974) ECR 1183.
13 Când o
restricţie asupra comerţului paralel este datorată măsurilor luate de companii,
cum ar fi preţurile duale sau limitarea aprovizionării distribuitorilor, aceasta
face obiectul examinării conform regulilor de concurenţă Comunitară (articles
81-82 of the EC Treaty).
14 Art. 5
alin. (1) din Norma sanitară veterinară privind Codul produselor medicinale
veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 187/2007, prevede "Un produs
medicinal veterinar poate fi comercializat în România numai în baza unei
autorizaţii de comercializare emise de Institutul pentru Controlul Produselor
Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în conformitate cu prezenta normă
sanitară veterinară sau în baza unei autorizaţii de comercializare acordate
conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului 726/2004/CE."
15 Speţele
104/75 De Peijper (1976) ECR 613, C-201/94 Smith & Nephew and Primecrown
(1996) ECR I-5819, C-94/98 Rhone Poulenc (1999) ECR I-08789 şi C-172/00 Ferring
(2002) ECR I-6891.
16 În
practică, aceasta înseamnă că importatorul paralel nu trebuie să depună
documente legate de produsul medicinal respectiv în general sau cu privire la o
anumită serie de fabricaţie, care ar putea fi obţinute numai de fabricantul
produsului medicinal sau de licenţiatul (beneficiarul licenţei) acestuia.
Altminteri, fabricantul sau licenţiatul său ar putea împiedica importurile
paralele pur şi simplu refuzând să producă documentele necesare - Speţa 104/75
De Peijper (1976) ECR 613.
17 Aspectele
legate de timp, cum ar fi termenele în care autorităţile naţionale trebuie să
răspundă unui solicitant pentru o autorizaţie de import paralel şi durata unei
asemenea autorizaţii rămân încă să fie clarificate. Cu privire la primul,
trebuie remarcat că art. 37 din Norma sanitară veterinară privind Codul
produselor medicinale veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
187/2007, prevede un termen de 90 de zile în care un stat membru poate
decide cu privire la recunoaşterea unei autorizaţii de comercializare emise de
un alt stat membru; se poate susţine de aceea că 45 de zile reprezintă un termen
rezonabil în scopul aplicării unei proceduri simplificate pentru a decide cu
privire la o cerere de autorizaţie pentru importuri paralele. Cu privire la
durata autorizaţiei, vezi nota 22.
18 "Dacă
autorităţile competente din statul membru de import au deja în posesie, ca
rezultat al importului cu o ocazie anterioară, toate informaţiile farmaceutice
referitoare la produsul medicinal în cauză şi considerate a fi absolut necesare
în scopul verificării faptului că produsul medicinal este eficace şi nu este
nociv, în mod clar nu este necesar, pentru a proteja viaţa şi sănătatea omului
şi animalelor, ca aceste autorităţi să ceară unui al doilea comerciant care a
importat un produs medicinal care este în toate privinţele acelaşi sau ale cărui
diferenţe n-au niciun efect terapeutic, să prezinte din nou aceste informaţii."
- Speţa C-201/94 Smith & Nephew and Primecrown (1996) ECR I-5819.
19 Faptul că
fabricantul produsului medicinal veterinar importat şi cel al produsului deja
comercializat în statul membru de destinaţie sunt aceiaşi sau aparţin aceluiaşi
grup ori în cazul unor companii independente, că au încheiat acorduri cu acelaşi
licenţiator a fost luat în considerare de Curtea Europeană de Justiţie în
speţele 104/75 De Peijper (1976) ECR 613 and C-201/94 Smith & Nephew and
Primecrown (1996) ECR I-5819 la abordarea problemei similarităţii. Totuşi, în
Speţa Kohlpharma GmbH v Bundesrepublik Deutschland (C-112/02), Curtea Europeană
de Justiţie a decis că art. 28 şi 30 din Tratatul de instituire a Comunităţii
Europene împiedică respingerea unei cereri pentru simplul motiv că cele două
produse medicinale veterinare nu au o origine comună. Rămâne ca autorităţile
competente să evalueze dacă siguranţa şi eficacitatea celor două produse
medicinale veterinare nu diferă semnificativ, pe baza celor mai complete
informaţii posibile.
20 Speţa
C-201/94 Smith & Nephew and Primecrown (1996) ECR I-5819. Cât despre
condiţia referitoare la formularea unui produs medicinal veterinar, Curtea
Europeană de Justiţie a mers mai departe, decizând că autorităţile naţionale
trebuie să autorizeze, conform regulilor referitoare la importurile paralele, un
produs medicinal veterinar importat ca produs paralel atunci când sunt convinse
că acel produs medicinal veterinar, în ciuda diferenţelor referitoare la
excipienţi, nu pune o problemă pentru sănătatea publică - Speţa C-94/98 Rhone
Poulenc (1999) ECR I-08789.
21 Speţele
C-172/00 Ferring (2002) ECR I-6891 şi C-15/01 Paranova (2003) ECR.
22 Conform
art. 33 din Norma sanitară veterinară privind Codul produselor medicinale
veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 187/2007, o autorizaţie de
comercializare este valabilă 5 ani de la data emiterii. Autorizaţia de
comercializare poate fi reînnoită după 5 ani pe baza unei reevaluări a
raportului risc-beneficiu de către Institutul pentru Controlul Produselor
Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, dacă acesta a eliberat autorizaţia.
23 Speţele
C-172/00 Ferring (2002) ECR I-6891 şi C-15/01 Paranova (2003) ECR.
24 Curtea
Europeană de Justiţie s-a referit la principiul cooperării autorităţilor
statelor membre în speţele conexate 87 şi 88/85 Legia and Gyselinx (1986) ECR
1707. Pe baza acestui principiu se poate argumenta că autorităţile naţionale,
atunci când acordă o autorizaţie pentru importuri paralele, nu pot, ca regulă
generală, să restricţioneze durata de utilizare a acesteia până la data de
expirare a autorizaţiei originare de comercializare. În orice caz, dacă
autorităţile competente ale statului membru interesat consideră, în cazuri
specifice şi pentru motive clar identificate, că lipsa obligaţiilor privind
farmacovigilenţa ale deţinătorului autorizaţiei de comercializare ar putea
compromite protecţia sănătăţii publice, acestea trebuie să fie capabile să
adopte măsurile adecvate, şi anume, atunci când este necesar, să restricţioneze
durata autorizaţiei de import la validitatea autorizaţiei de comercializare
(C-223/01, AstraZeneca A/S (2003) ECR 11809). Această din urmă speţă s-a referit
la acordarea unei autorizaţii pentru un produs medicinal veterinar generic şi nu
la o autorizaţie de import. Rămâne să fie decis de către Curte dacă acest
principiu se aplică şi la importurile paralele.
Mai mult, Curtea
Europeană de Justiţie a susţinut că restricţiile privind importul versiunii mai
vechi pot fi justificate dacă poate fi demonstrat că există în fapt un risc
pentru sănătatea publică, risc care provine din coexistenţa celor două versiuni
pe aceeaşi piaţă. Problema, totuşi, a existenţei şi realitatea riscului sunt
chestiuni pe care în principal trebuie să le determine autorităţile competente
ale statului membru de destinaţie şi simpla aserţiune de către deţinătorul
autorizaţiei de comercializare pentru vechea şi noua versiune că există un
asemenea risc nu este suficientă pentru a justifica prohibiţia importului vechii
versiuni.
25
Autorizaţia la nivel comunitar este acordată în prezent conform procedurii
centralizate prevăzute de Regulamentul nr. 726/2004/CE pentru stabilirea
procedurilor comunitare pentru autorizarea şi supravegherea medicamentelor de uz
uman şi veterinar şi pentru instituirea unei agenţii europene a medicamentului.
În trecut, acest tip de autorizaţie era reglementat de Regulamentul nr.
2.309/93, OJ 1993, L 214, p. 1-21.
26 Curtea
Europeană de Justiţie a decis în Speţa T-123/00, Thomae/Commission (2002) ECR
II-5193, că anumite considerente derivând din natura unitară a autorizaţiei
comunitare de comercializare şi principiul fundamental al liberei circulaţii a
bunurilor sugerează că un produs medicinal veterinar care face obiectul unei
cereri pentru o autorizaţie comunitară de comercializare trebuie, ca regulă
generală, să aibă un singur aspect, cum ar fi culoare, logo, format şi aspect
general. Curtea a continuat, totuşi, declarând că în circumstanţe excepţionale
aspectul ambalajului poate diferi. Speţa se referea la deţinătorul autorizaţiei
de comercializare şi nu la un distribuitor paralel.
27 A se
vedea, totuşi, Regulamentul Consiliului nr. 40/94 din 29 decembrie 1993 privind
marca comunitară, OJ L 11, 14.1.1994, p. 1, şi propunerea pentru un Regulament
al Consiliului privind brevetul comunitar, OJ No C 337E, 28.11.2000, p. 278.
28 A se
vedea, printre altele, speţele 78/70 Deutsche Grammophon v. Metro (1971) ECR 487
şi 102/77 Hoffmann-La Roche (1978) ECR 1139.
29 "Obiectul
specific al proprietăţii industriale este garanţia faptului că titularul
brevetului, pentru a răsplăti efortul creator al inventatorului, are dreptul
exclusiv de a utiliza o invenţie cu scopul fabricării de produse industriale şi
de a pune în circulaţie pentru prima oară, fie direct, fie prin acordarea de
licenţe către terţi, precum şi dreptul de a se opune încălcărilor", Speţa 15/74
Centrafarm v Sterling Drug (1974) ECR 1147, confirmată de speţele conexate
C267/95 şi C-268/95 Merck v. Primecrown (1996) ECR I-6285.
30 Acest
principiu general, bazat pe distincţia dintre existenţa şi exerciţiul
drepturilor legate de brevet, a fost consacrat în legislaţia CE privind
proprietatea industrială. A se vedea art. 7 al Directivei Consiliului 89/104/CEE
din 21 decembrie 1988 pentru armonizarea legilor statelor membre referitoare la
mărci, care reiterează jurisprudenţa Curţii, în particular Speţa 15/74
Centrafarm v Sterling (1974) ECR 1147, Speţa C-10/89 CNL-SUCAL v HAG GF (1990)
ECR I-3711 şi speţa C-9/93 IHT Internationale Heiztechnik v Ideal Standard
(1994) ECR I-2789.
31 Speţele
187/80 Merck v. Stephar (1981) ECR 2603, C-10/89 HAG (1990) ECR 3711, C-191/90
Generics and Harris Pharmaceutical (1992) ECR 5335, speţele conexate C-267/95 şi
C-268/95 Merck v. Primecrown (1996) ECR I-6285.
32 A se vedea
Comunicatul Comisiei "A stronger European-based pharmaceutical industry for the
benefit of the patient - A call for action", COM (2003) 383.
33 În
celelalte două noi state membre, Republica Malta şi Republica Cipru, putea fi
obţinută protecţie de brevet sau protecţie suplimentară, şi de aceea nu au fost
incluse în listă.
34 "În ceea
ce priveşte Republica Cehă, Republica Estonia, Republica Lituania, Republica
Ungară, Republica Polonă, Republica Slovenia şi Republica Slovacă, titularul sau
avândul-cauză al titularului unui brevet ori certificat de protecţie
suplimentară pentru un produs medicinal acordat şi înregistrat într-un stat
membru la o dată la care această protecţie nu putea fi obţinută în unul dintre
noile state membre mai sus menţionate pentru acest produs medicinal poate invoca
drepturile conferite de acest brevet sau certificat de protecţie suplimentară
pentru a preveni importul şi comercializarea în statul sau statele membre în
care produsul medicinal în cauză se bucură de protecţia unui brevet sau a unui
certificat de protecţie suplimentară, chiar şi dacă produsul medicinal a fost
pus pe piaţă în acel nou stat membru pentru prima dată de el sau cu acordul lui.
Orice persoană care are
intenţia de a importa sau de a comercializa un produs medicinal acoperit de
alineatul de mai sus într-un stat membru în care produsul medicinal se bucură de
un brevet sau de un certificat de protecţie suplimentară trebuie să demonstreze
autorităţilor competente, în cererea referitoare la acest import, că s-a
efectuat o notificare prealabilă cu o lună titularului sau avândului-cauză al
titularului unei asemenea protecţii." Tratatul de aderare, partea a 3-a, titlul
II, anexa IV, secţiunea 2 "Dreptul societăţilor comerciale", AA2003/ACT/Annex
IV/en p. 2.499, semnat la Atena pe 16 aprilie 2003.
35 Aceste noi
state membre au introdus drepturi de protecţie a brevetelor în perioada dintre
1991 şi 1994.
36 În ceea ce
priveşte Republica Bulgaria sau România, titularul sau avândul-cauză al
titularului unui brevet ori certificat de protecţie suplimentară acordat pentru
un produs medicinal şi depus într-un stat membru la o dată la care această
protecţie nu putea fi obţinută în unul din noile state membre mai sus menţionate
pentru acest produs medicinal poate invoca drepturile conferite de acest brevet
sau certificat de protecţie suplimentară pentru a preveni importul şi
comercializarea în statul sau statele membre în care produsul medicinal în cauză
se bucură de protecţia unui brevet sau a unui certificat de protecţie
suplimentară, chiar şi dacă produsul medicinal a fost pus pe piaţă în acel nou
stat membru pentru prima dată de el sau cu acordul lui.
(Tratatul de aderare,
Protocolul referitor la condiţiile şi aranjamentele pentru aderarea Bulgariei şi
României la Uniunea Europeană, anexa V, secţiunea 1 "Dreptul societăţilor
comerciale", semnat la Luxemburg la 25 aprilie 2005).
37 De
exemplu, cerinţele referitoare la limba etichetării şi la instrucţiunile sau
regulile naţionale referitoare la mărimea ambalajului.
38 OJ L 40,
11.12.1989, p. 1.
39 Speţele
conexate C-427/93, C-429/93 şi C-436/93 Bristol-Myers Squibb and Others (1996)
ECR I-3457.
40 Conform
jurisprudenţei Curţii Europene de Justiţie, Speţa C-51/93 Meyhui v Schott
Zwiesel Glaswerke (1994) ECR I-3879, interzicerea măsurilor şi restricţiilor
cantitative care au un efect echivalent - art. 28 - nu se aplică numai măsurilor
naţionale, dar şi celor care emană de la instituţiile Comunităţii.
41 Art. 30
din Tratatul CE.
42 A se vedea
printre altele speţele 16/74 Centrafarm v Winthrop (1974) ECR 1183, 102/77
Hoffmann-La Roche (1978) ECR 1139 şi 1/81 Pfizer v EurimPharm (1981) ECR 2913,
confirmate de speţele conexate C-427/93, C-429/93 şi C-436/93 Bristol-Myers
Squibb and Others (1996) ECR I-3457.
43 A se vedea
nota precedentă.
44 Aceste
condiţii au fost clarificate de Curtea Europeană de Justiţei într-o serie de
decizii începând cu Speţa 102/77 Hoffmann-La Roche (1978) ECR 1139. A se vedea,
în particular, Speţa 1/81 Pfizer v Eurim-Pharm (1981) ECR 2913, speţele conexate
C-427/93, C-429/93 şi C-436/93 Bristol-Myers Squibb and Others (1996) ECR
I-3457, Speţa C-379/97 Upjohn (1999) ECR I-6927, Speţa C-443/99 Merck, Sharp
& Dohme (2002) ECR I-3703 şi Speţa C-143/00 Boehringer (2002) ECR I-03759.
45 Problema
înlocuirii mărcii cu cea utilizată pentru acelaţi medicament în statul membru de
destinaţie a fost abordată de Curtea Europeană de Justiţie în Speţa C-379/97
Upjohn (1999) ECR I-6927.
46 Partajarea
artificială a pieţei poate să nu fie neapărat atribuită direct sau intenţionat
de titularul mărcii doar unor asemenea factori ca cei menţionaţi de Curte: o
regulă care autorizează doar un ambalaj de o anumită mărime sau o practică
naţională cu acelaţi efect, normele privind asigurările de sănătate care fac
cheltuielile de rambursare să depindă de mărimea ambalajului sau practici
medicale consacrate în materie de prescripţie bazate, inter alia, pe mărimi
standard recomandate de grupuri profesionale sau instituţii de asigurări de
sănătate.
47 Speţa
C-443/99 Merck, Sharp & Dohme (2002) ECR I-3703.
48 În
majoritatea cazurilor, produsul medicinal importat poate avea acces efectiv pe
piaţa României prin simpla ataşare de noi etichete la ambalajul original sau
prin adăugarea de noi informaţii şi instrucţiuni pentru utilizator. Dacă
solicitantul pretinde că nu are acces efectiv, trebuie să aducă dovezi în acest
sens.
49 Publicul
este deosebit de exigent cu privire la calitatea şi integritatea produselor
farmaceutice şi un ambalaj defect, de proastă calitate sau murdar ar putea dăuna
reputaţiei mărcii. Totuşi, cerinţele care trebuie satisfăcute de prezentarea
unui produs farmaceutic reambalat variază după cum produsul este vândut
clinicilor sau prin farmacii consumatorilor. În primul caz, produsele
farmaceutice medicinale sunt administrate de catre profesionişti, pentru care
prezentarea produsului este de mică importanţă. În ultimul caz, prezentarea
produsului este de mai mare importanţă pentru consumator.
50 O asemenea
cerinţă îi oferă titularului mărcii şi o mai bună posibilitate de a se proteja
împotriva contrafacerilor.
51 Nu este
suficient ca titularul să fie notificat din alte surse, cum ar fi autoritatea
care emite autorizaţia de import paralel importatorului - Speţa C-143/00
Boehringer (2002) ECR I-03759.
52 Speţa
C-143/00 Boehringer (2002) ECR I-03759.
53 "Orice
persoană care intenţionează să importe sau să comercializeze un produs
farmaceutic aflat sub incidenţa paragrafului anterior într-un stat membru în
care produsul beneficiază de protecţie prin brevet sau certificat suplimentar
trebuie să demonstreze autorităţilor competente, în cererea referitoare la
importul respectiv, că titularul ori beneficiarul brevetului sau certificatului
a primit o notificare prealabilă cu o lună înainte." (Tratatul de
aderare, Protocolul referitor la condiţiile şi aranjamentele pentru aderarea
Bulgariei şi României la Uniunea Europeană, anexa V, secţiunea 1 "Dreptul
societăţilor comerciale", semnat la Luxemburg la 25 aprilie 2005). Prevederi
asemănătoare conţine şi tratatul de aderare a noilor state membre din valul
precedent al extinderii Uniunii Europene (vezi nota 34).
54
Autorizaţia la nivel comunitar este acordată în prezent conform procedurii
centralizate prevăzute de Regulamentul nr. 726/2004/CE pentru stabilirea
procedurilor comunitare pentru autorizarea şi supravegherea medicamentelor de uz
uman şi veterinar şi pentru instituirea unei agenţii europene a medicamentului.
În trecut, acest tip de autorizaţie era reglementat de Regulamentul nr.
2.309/93, OJ 1993, L 214, p. 1-21.
55 Conform
art. 9 alin. 4 lit. d), coroborat cu art. 10 alin. 1 teza a II-a din
Regulamentul nr. 726/2004/CE, decizia de acordare a autorizaţiei de
comercializare va include sau va face referire la proiectul de text al
etichetării şi prospectului propus de solicitant, prezentate conform
prevederilor Normei sanitare veterinare privind Codul produselor
medicinale veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 187/2007. În
consecinţă, documentele şi informaţiile care trebuie să fie tipărite pe
ambalajul produsului medicinal sunt specifice acelor ambalaje, întrucât ele sunt
bazate pe mărimea de ambalaj şi pe ambalajul primar utilizat, conform celor
specificate de solicitant în cerere.
56 Speţa
C-433/00 Aventis Pharma Deutschland (2002) ECR I-7761.
57
Circumstanţele care prevalează la momentul comercializării în România sunt
iarăşi evaluate conform criteriilor stabilite în jurisprudenţa Curţii - a se
vedea nota 42.
58 Conform
art. 57 lit. o) din Regulamentul nr. 726/2004, una dintre sarcinile EMEA este
"verificarea respectării condiţiilor stabilite în legislaţia comunitară privind
produsele medicinale şi în autorizaţiile de comercializare în cazul distribuţiei
paralele a produselor medicinale autorizate conform acestui regulament".