Guvernul României
|
Hotărâre nr. 1415/2009
din 18/11/2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 834 din
03/12/2009
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia
|
|
În temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, al art. 5 alin. (1) din Legea nr.
329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional şi al art. 56 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. -
(1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor, denumită în continuare Autoritatea, se organizează şi funcţionează
ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, autoritate de reglementare şi control în domeniul sanitar-veterinar şi
pentru siguranţa alimentelor, în subordinea Guvernului şi în coordonarea
primului-ministru.
(2) Sediul Autorităţii
este în municipiul Bucureşti, str. Negustori nr. 1B, sectorul 2.
(3) Autoritatea este
reprezentată la nivel judeţean de direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor, iar la nivel local, de circumscripţiile
sanitar-veterinare zonale şi de circumscripţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor.
(4) Domeniul de
activitate al Autorităţii constă în totalitatea acţiunilor şi activităţilor
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor iniţiate, desfăşurate şi
finalizate, în vederea asigurării şi garantării sănătăţii animalelor, sănătăţii
publice, protecţiei animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor.
Art. 2. - Pentru
realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Autoritatea exercită
următoarele funcţii:
a) de reglementare, prin
care se asigură, în conformitate cu strategia adoptată, realizarea cadrului
juridic şi elaborarea reglementărilor specifice activităţilor din domeniul
sanitar- veterinar şi al siguranţei alimentelor, cu respectarea legislaţiei
naţionale şi europene;
b) de control, prin care
se dispune şi se asigură supravegherea şi controlul aplicării şi respectării
reglementărilor în domeniul său de activitate;
c) de strategie, prin
care se elaborează, în conformitate cu politica Guvernului şi cu tendinţele pe
plan internaţional, strategia în domeniul său de activitate, evaluarea, analiza,
managementul şi comunicarea riscului în domeniul său de activitate, precum şi
proiecte de cercetare la nivel naţional şi european cu referire la domeniul său
de activitate;
d) de administrare a
structurilor din subordine, prin care se asigură coordonarea şi gestionarea
serviciilor pentru care statul este responsabil în domeniul sanitar-veterinar şi
al siguranţei alimentelor;
e) de reprezentare, prin
care se asigură, în numele statului sau al Guvernului României, reprezentarea pe
plan intern şi extern în domeniul său de activitate.
Art. 3. -
(1) În exercitarea funcţiilor prevăzute la art. 2 Autoritatea are
următoarele atribuţii principale:
A. În domeniul
sanitar-veterinar:
1. organizează
activităţile sanitar-veterinare publice pe întregul teritoriu al ţării, după o
concepţie unitară în domeniul său de activitate;
2. conduce serviciile
sanitar-veterinare de stat şi stabileşte necesităţile de finanţare a acestora;
3. elaborează norme
sanitar-veterinare, aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii, pentru
domeniul său de activitate, unice şi obligatorii pentru toate persoanele fizice
şi juridice;
4. stabileşte
responsabilităţile medicilor veterinari pentru domeniul său de activitate;
5. stabileşte drepturile
şi obligaţiile medicilor veterinari oficiali;
6. stabileşte drepturile
şi obligaţiile medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru
efectuarea unor activităţi sanitar-veterinare publice;
7. elaborează şi
avizează convenţii, parteneriate, protocoale şi acordurile interguvernamentale
şi cu autorităţile centrale similare din alte state privind colaborarea în
domeniul sanitar-veterinar, cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale;
8. cooperează şi
răspunde împreună cu autorităţile administraţiei publice centrale de organizarea
şi aplicarea măsurilor necesare pentru prevenirea şi combaterea bolilor
animalelor şi a celor comune omului şi animalelor, precum şi pentru siguranţa
alimentelor;
9. organizează,
coordonează, gestionează şi controlează activitatea privind identificarea şi
înregistrarea animalelor şi a exploataţiilor, precum şi radierea acestora din
evidenţele veterinare, conform cu realitatea din teren, prin direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru
efectuarea acestei activităţi;
10. organizează,
coordonează, gestionează şi controlează activitatea de comerţ, import, export,
tranzit şi inspecţie la frontieră, precum şi comerţul intracomunitar;
11. organizează şi
asigură funcţionarea sistemului informatic sanitar-veterinar naţional şi
conectarea acestuia la sistemul informatic veterinar comunitar;
12. elaborează
regulamentul de organizare şi funcţionare şi stabileşte atribuţiile şi
responsabilităţile unităţilor din subordine;
13. organizează, conform
legii, prin direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti, activităţile sanitar-veterinare publice de
interes naţional, care controlează şi răspund de efectuarea acestora de către
medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi;
14. organizează
activităţile sanitar-veterinare publice de interes la nivel naţional, prin
încheierea de acorduri-cadru, conform legislaţiei privind achiziţiile publice,
sau prin direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene
şi a municipiului Bucureşti, după caz, stabilite prin ordin al preşedintelui
Autorităţii;
15. stabileşte cerinţele
sanitar-veterinare pentru: anunţarea, declararea, notificarea internă şi
internaţională a oricărei suspiciuni de boală sau îmbolnăvire; producerea,
comercializarea, deţinerea şi utilizarea substanţelor tireostatice, hormonale,
beta-agoniste ori a altor substanţe similare, pentru administrare la animale
producătoare de hrană; supravegherea şi monitorizarea unor substanţe şi a
reziduurilor la animale vii, produse şi subproduse destinate consumului uman;
supravegherea, prevenirea şi controlul zoonozelor; producerea, testarea,
autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comerţul intracomunitar,
tranzitul şi exportul de furaje medicamentate, aditivi furajeri şi de hrană
concentrată pentru animale de companie; inspecţii şi controale
sanitar-veterinare; organizarea şi funcţionarea posturilor de inspecţie la
frontieră, precum şi procedurile de efectuare a acestor inspecţii şi controale;
producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea,
utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul intracomunitar cu furaje,
materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje complete,
furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii şi produse utilizate în
furajarea şi nutriţia animalelor; producerea, testarea, autorizarea,
depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul,
exportul şi comerţul intracomunitar cu produse medicinale veterinare, precum şi
pentru alte activităţi specifice domeniului sanitar-veterinar;
16. stabileşte
politicile în domeniul bunăstării animalelor, la fermă, în timpul transportului
şi la sacrificare sau ucidere;
17. face analize de risc
epidemiologic şi geoepidemiologic;
18. face studii de
epidemiologie generală şi epidemiologie descriptivă şi biostatistică;
19. face studii de
epidemiosupraveghere şi supraveghere transfrontalieră;
20. face analize
economico-veterinare prin evaluări micro- şi macroeconomice;
21. participă la crearea
şi funcţionarea sistemului de notificare şi înregistrare a bolilor la animale;
22. creează şi asigură
funcţionarea sistemului de clasificare şi certificare a statusului de sănătate a
animalelor;
23. elaborează
politicile de luptă în cazul apariţiei de boli majore la animale;
24. elaborează concepte
cu care să poată lucra în caz de necesitate;
25. elaborează şi
reactualizează planurile de contingenţă în domeniul sanitar-veterinar;
26. elaborează manualele
operaţionale de aplicare a planurilor de contingenţă în domeniul
sanitar-veterinar;
27. stabileşte o reţea
de contact pentru facilitarea alertei în teritoriu în caz de criză;
28. solicită, atunci
când este cazul, activarea Centrului Naţional de Combatere a Bolilor, pentru
organizarea acţiunilor de intervenţie pentru combaterea epidemiilor în rândul
animalelor, şi coordonează activitatea grupurilor de lucru;
29. notifică
organismelor internaţionale cu responsabilităţi în domeniu, respectiv Direcţia
Generală Sănătate şi Protecţia Consumatorilor din cadrul Comisiei Europene,
denumită în continuare DG SANCO, şi Organizaţia Mondială pentru Sănătatea
Animală, suspiciunile şi confirmările cazurilor de boli infecţioase cu mare
difuzibilitate la animale;
30. activează centrele
de criză create la nivel local, conform prevederilor legale;
31. controlează
funcţionalitatea centrelor de criză în cazul epidemiilor în rândul animalelor,
prin includerea de personal suplimentar în caz de necesitate;
32. contribuie efectiv
la combaterea epidemiilor în rândul animalelor, conform normelor Uniunii
Europene şi conform măsurilor stipulate în manualul operaţional;
33. colaborează cu
structurile subordonate în ceea ce priveşte planificarea măsurilor de combatere
a epidemiilor în rândul animalelor;
34. stabileşte
mijloacele necesare combaterii epidemiei şi actualizează planurile
organizaţionale şi programele de desfăşurare a activităţilor pentru centrele de
criză;
35. stabileşte
condiţiile sanitare veterinare de comerţ intracomunitar, import, export şi
tranzit pentru animale vii, ovule, embrioni, spermă, hrană pentru animale;
36. stabileşte
politicile în domeniul bolilor care pot afecta animalele vii;
37. cooperează pe plan
internaţional cu toate organizaţiile implicate în domeniul sănătăţii animalelor
şi în alte domenii conexe pentru a păstra România în circuitul politicilor
europene şi internaţionale specifice;
38. elaborează
programele naţionale în domeniul sanitar-veterinar;
39. controlează
aplicarea normelor sanitare veterinare;
40. coordonează şi
organizează în numele Autorităţii activitatea de formare, instruire şi
perfecţionare a personalului implicat în domeniul sanitar-veterinar;
41. promovează şi
coordonează activitatea de instruire şi perfecţionare a personalului în domeniul
sanitar-veterinar prin efectuarea de cursuri postuniversitare în domeniul său de
activitate, în cadrul universităţilor acreditate în acest sens de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării pe bază de protocol sau parteneriat încheiat
cu instituţiile de învăţământ superior acreditate în domeniul sanitar-veterinar;
42. organizează
activităţi specifice de audit în scopul realizării prevederilor regulamentelor
europene;
43. îndeplineşte orice
alte atribuţii stabilite prin acte normative în domeniul sanitar-veterinar.
B. În domeniul
siguranţei alimentelor:
1. elaborează şi
implementează strategia şi legislaţia privind siguranţa alimentelor;
2. elaborează norme
pentru siguranţa alimentelor, aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii,
iar dacă este cazul, împreună cu autorităţile competente, aprobate prin ordine
comune;
3. promovează şi
coordonează elaborarea metodologiilor unitare de evaluare a riscului în domeniul
siguranţei alimentelor;
4. realizează evaluarea
riscului şi stabileşte măsurile ce se impun atunci când apare o problemă majoră
ce poate periclita sănătatea oamenilor;
5. coordonează
activităţile de elaborare a codurilor de bună practică şi alte asemenea
activităţi;
6. coordonează
metodologic activitatea de supraveghere şi control privind siguranţa
alimentelor, de la producerea materiilor prime până la consumatorul final;
7. asigură coordonarea
elaborării şi implementării politicilor guvernamentale în domeniul siguranţei
alimentelor şi al biotehnologiei;
8. coordonează
identificarea specialiştilor în vederea participării la activităţile Codex
Alimentarius, precum şi la activităţile organismelor şi organizaţiilor naţionale
şi internaţionale în domeniul specific de activitate;
9. coordonează
identificarea specialiştilor în vederea participării la acţiunile organismelor
şi organizaţiilor naţionale şi internaţionale în domeniul standardizării,
siguranţei şi calităţii alimentelor;
10. coordonează
activitatea de control în domeniul siguranţei şi calităţii alimentelor, după
modelul existent în ţările din Uniunea Europeană;
11. coordonează
metodologic activitatea de control, testare şi expertizare a alimentelor, de la
producerea materiilor prime până la distribuirea către consumator;
12. realizează şi
valorifică bazele de date proprii prin colectarea, clasificarea, corelarea,
actualizarea permanentă, arhivarea şi diseminarea informaţiilor privind
monitorizarea înregistrărilor, avizărilor şi a autorizărilor privind siguranţa
alimentelor, acordate de autorităţile publice cu atribuţii în acest domeniu,
monitorizarea rezultatelor acţiunilor de supraveghere şi control privind
siguranţa alimentelor, precum şi a cadrului legislativ în domeniu, datele
statistice şi datele privind procesul de cercetare-dezvoltare;
13. coordonează
activitatea de formare, instruire şi perfecţionare a personalului implicat în
domeniul siguranţei alimentelor;
14. acordă avize
ştiinţifice şi asistenţă tehnică în domeniul specific de activitate;
15. reprezintă punctul
naţional de contact şi coordonatorul la nivel naţional al Sistemului rapid de
alertă pentru alimente şi furaje - SRAAF;
16. organizează un punct
permanent de contact pe baza unui tel verde, telefon de urgenţă de la care orice
persoană fizică sau juridică poate obţine informaţii obiective şi la care
aceasta poate prezenta contestaţii în domeniul siguranţei alimentelor;
17. asigură
supravegherea şi controlul privind respectarea condiţiilor generale din domeniul
alimentar, prin punerea în practică a unor măsuri specifice care să conducă la
diminuarea incidenţei şi la eliminarea bolilor transmisibile de la animale la
om;
18. supraveghează şi
monitorizează, din punctul de vedere al siguranţei alimentelor, operatorii
economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul industriei agroalimentare;
19. participă la
activitatea de standardizare, gradare şi clasificare a produselor
agroalimentare, împreună cu celelalte instituţii abilitate;
20. reprezintă punctul
de contact şi ţine permanent legătura cu autorităţile pentru siguranţa
alimentelor, constituite la nivel naţional şi internaţional;
21. elaborează şi
promovează acte normative în domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei
alimentelor şi participă la promovarea reglementărilor în domeniul calităţii
alimentelor;
22. elaborează programe
naţionale în domeniul siguranţei alimentelor, împreună cu celelalte instituţii
abilitate;
23. promovează şi
coordonează activitatea de instruire şi perfecţionare a personalului în domeniul
siguranţei alimentelor prin efectuarea de cursuri postuniversitare în domeniul
său de activitate, în cadrul universităţilor acreditate în acest sens de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării pe bază de protocol sau parteneriat
încheiat cu instituţiile de învăţământ superior acreditate în domeniul
siguranţei alimentelor;
24. elaborează şi
avizează convenţii, parteneriate, protocoale şi acorduri interguvernamentale şi
cu autorităţile centrale similare din alte state privind colaborarea în domeniul
siguranţei alimentelor, cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale;
25. organizează,
coordonează, gestionează şi controlează activitatea de comerţ intracomunitar,
import, export, tranzit şi inspecţie la frontieră în domeniul siguranţei
alimentelor;
26. elaborează
regulamentul de organizare şi funcţionare şi stabileşte atribuţiile şi
responsabilităţile unităţilor din subordine în domeniul siguranţei alimentelor;
27. participă la
elaborarea strategiilor naţionale şi internaţionale în domeniul terorismului şi
bioterorismului alimentar;
28. cooperează şi
răspunde împreună cu autorităţile administraţiei publice centrale de organizarea
şi aplicarea măsurilor necesare pentru siguranţa alimentelor;
29. elaborează şi
reactualizează planurile de contingenţă în domeniul siguranţei alimentelor;
30. notifică organismele
internaţionale WHO, EFSA, DG SANCO, FAO cu responsabilităţi în domeniul
siguranţei alimentelor;
31. cooperează pe plan
internaţional cu toate organizaţiile implicate în domeniul siguranţei
alimentelor şi în alte domenii conexe pentru a păstra România în circuitul
politicilor europene şi internaţionale specifice;
32. verifică aplicarea
la nivel naţional şi teritorial a normelor privind siguranţa alimentelor;
33. asigură controlul
oficial la operatorii care produc, procesează, transportă şi comercializează
alimente;
34. organizează
activităţi specifice de audit în scopul realizării şi implementării prevederilor
regulamentelor europene;
35. coordonează
elaborarea Planului naţional unic de control integrat pentru România - PNUCI şi
Raportul anual referitor la PNUCI;
36. îndeplineşte orice
alte atribuţii în domeniul siguranţei alimentelor, precum şi în domeniul
reglementării alimentaţiei şi biotehnologiei stabilite prin legislaţia în
vigoare naţională şi europeană.
(2) Autoritatea asigură
armonizarea cadrului legislativ naţional cu reglementările din Uniunea Europeană
în domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor.
(3) Autoritatea
elaborează şi promovează acte normative în domeniul sanitar-veterinar şi al
siguranţei alimentelor.
(4) Autoritatea
întreprinde demersurile necesare în vederea obţinerii unor contribuţii
financiare comunitare pentru unele activităţi în domeniul sanitar-veterinar şi
al siguranţei alimentelor, în special pentru implementarea unor prevederi ale
legislaţiei comunitare.
(5) Autoritatea poate
contracta servicii de consultanţă în domeniul tehnologiei informaţiei şi
comunicării, relaţiilor publice, organizării campaniilor de promovare,
publicitate, educare şi informare referitoare la activitatea specifică, precum
şi în domeniul specific de activitate.
(6) Autoritatea editează
buletine informative şi alte publicaţii de specialitate, în limita alocaţiilor
bugetare, precum şi din diverse finanţări.
(7) Autoritatea, prin
specialiştii din structura sa, stabiliţi prin ordin al preşedintelui
Autorităţii, coordonează măsurile care se impun în situaţiile de urgenţă din
domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor, iar atunci când este
cazul, se consultă cu celelalte instituţii abilitate.
(8) În exercitarea
atribuţiilor sale, Autoritatea colaborează cu ministerele, cu celelalte organe
de specialitate din subordinea Guvernului, precum şi cu alte autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice, precum şi cu alte
organisme interesate.
Art. 4. -
(1) Autoritatea este condusă de un preşedinte cu rang de secretar
de stat, ajutat de 2 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin
decizie a primului-ministru pe o perioadă de 5 ani.
(2) Vicepreşedinţii
exercită atribuţiile delegate de preşedintele Autorităţii. Răspunderile şi
atribuţiile vicepreşedinţilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui
Autorităţii.
(3) În exercitarea
atribuţiilor sale, preşedintele Autorităţii emite ordine şi instrucţiuni.
Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(4) Preşedintele
Autorităţii este ordonator principal de credite.
(5) Autoritatea are un
secretar general, înalt funcţionar public, numit prin decizie a
primului-ministru, pe bază de concurs organizat în condiţiile legii.
(6) Secretarul general
exercită atribuţiile prevăzute de legislaţia specifică în vigoare, precum şi
alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(7) Preşedintele conduce
Autoritatea şi unităţile subordonate, numeşte şi eliberează din funcţie
personalul Autorităţii şi conducerea unităţilor subordonate, în condiţiile
legii.
(8) Preşedintele
reprezintă Autoritatea în raporturile cu ministerele, cu autorităţile
administraţiei publice, cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu persoanele
fizice şi juridice din ţară sau din străinătate, precum şi în justiţie.
Preşedintele participă ca invitat la şedinţele Guvernului în care se dezbat
probleme din domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor.
(9) Autoritatea poate
iniţia proiecte de acte normative pe care le supune spre aprobare Guvernului.
Art. 5. -
(1) Structura organizatorică a Autorităţii este prevăzută în anexa
nr. 1. Prin ordin al preşedintelui Autorităţii, în cadrul acesteia se pot
organiza, în condiţiile legii, direcţii, servicii, birouri, compartimente şi
colective temporare. Funcţiile publice de director, director adjunct, şef
serviciu şi şef birou se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(2) Numărul maxim de
posturi în aparatul propriu al Autorităţii este de 396, inclusiv demnitarii şi
cabinetul preşedintelui Autorităţii.
(3) Preluarea
activităţii şi a personalului care desfăşoară activităţi sanitar-veterinare în
cadrul Agenţiei de Sănătate Publică a Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii se realizează în condiţiile art. 6 alin. (1) şi (5) din Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
(4) Personalul preluat
este încadrat în limita posturilor aprobate prin prezenta hotărâre.
(5) Personalul din
cadrul Autorităţii, institutelor de referinţă şi al direcţiilor
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti este format din funcţionari publici şi din personal contractual.
(6) Salarizarea
personalului din structura Autorităţii se face potrivit prevederilor legale
aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual din cadrul
administraţiei publice centrale.
(7) Atribuţiile şi
responsabilităţile direcţiilor generale, direcţiilor, serviciilor, birourilor şi
compartimentelor din cadrul Autorităţii, precum şi circuitul intern al
documentelor se stabilesc prin regulament de organizare şi funcţionare, care se
aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
Art. 6. -
(1) Unităţile care funcţionează în subordinea Autorităţii, precum
şi numărul maxim de posturi al acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti sunt conduse de câte un director coordonator medic
veterinar, ajutat de 3 directori coordonatori adjuncţi. Conducătorii direcţiilor
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti se supun reglementărilor legale instituite de Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în
exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri,
prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Institutele
naţionale veterinare de referinţă din subordinea Autorităţii sunt conduse de
câte un director, ajutat de 2 directori adjuncţi.
(4) Numărul
circumscripţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor şi al
circumscripţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor zonale,
precum şi redimensionarea acestora se stabilesc, în funcţie de complexitatea
activităţii, de numărul de unităţi, precum şi de numărul de animale, prin ordin
al preşedintelui Autorităţii.
(5) Structura
organizatorică, numărul de posturi conform statelor de funcţii, statele de
funcţii, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare pentru unităţile
subordonate se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(6) Salarizarea
personalului din direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi a institutelor naţionale
veterinare de referinţă se face potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. - În cadrul
Autorităţii funcţionează Consiliul ştiinţific şi Consiliul consultativ.
Art. 8. -
(1) Consiliul ştiinţific este format din cel puţin 7 personalităţi
recunoscute în domeniile de competenţă ale Autorităţii.
(2) Consiliul ştiinţific
este format din cel mult 15 personalităţi recunoscute în domeniile de competenţă
ale Autorităţii.
(3) Componenţa şi
Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Consiliului ştiinţific se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(4) Consiliul ştiinţific
se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar pentru examinarea şi
dezbaterea unor probleme din domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei
alimentelor şi prezintă avizele ştiinţifice la solicitarea Autorităţii.
(5) Consiliul ştiinţific
poate fi consultat de către Autoritate cu privire la elaborarea de acte
normative din domeniul său de activitate.
(6) Membrii Consiliului
ştiinţific beneficiază de o indemnizaţie de participare de maximum 20% din
indemnizaţia brută a preşedintelui Autorităţii.
Art. 9. -
(1) Consiliul consultativ este format din reprezentanţi ai
ministerelor, ai altor autorităţi ale administraţiei publice competente în
domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi din reprezentanţi
ai societăţii civile.
(2) Consiliul
consultativ este prezidat de preşedintele Autorităţii.
(3) Consiliul
consultativ se întruneşte periodic, la solicitarea preşedintelui Autorităţii.
(4) Consiliul
consultativ are atribuţii în stabilirea priorităţilor în ceea ce priveşte
cererile de consultări ştiinţifice privind identificarea, evaluarea şi
managementul riscului, precum şi al situaţiilor de criză.
(5) Componenţa şi
Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Consiliului consultativ se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii, la propunerea ministerelor şi
a reprezentanţilor societăţii civile.
(6) Consiliul
consultativ se întruneşte pentru examinarea şi dezbaterea unor probleme din
domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor şi prezintă avizele
consultative la solicitarea Autorităţii.
Art. 10. - În cadrul
Autorităţii, la Direcţia generală siguranţa alimentelor, funcţionează
Secretariatul operaţional pentru Codex Alimentarius, ale cărui componenţă şi
atribuţii se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
Art. 11. - Autoritatea
duce la îndeplinire atribuţiile în mod transparent şi face publice avizele
ştiinţifice, rapoartele de activitate şi alte documente de interes public, în
condiţiile legii.
Art. 12. - Autoritatea
asigură, în condiţiile legii, accesul la documentele proprii şi ia măsuri ca
părţile interesate să primească informaţii obiective şi accesibile în domeniul
său de activitate.
Art. 13. - Autoritatea
reprezintă punctul naţional de contact şi coordonatorul la nivel naţional al
Sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje - SRAAF şi punctul naţional
de contact şi coordonatorul la nivel naţional al Codex Alimentarius.
Art. 14. -
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Autorităţii
şi ale unităţilor din subordinea sa, prevăzute în anexa nr. 2, se asigură din
venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) În scopul realizării
rolului şi atribuţiilor care îi revin, Autoritatea poate beneficia de
consultanţă şi asistenţă tehnică de specialitate din străinătate, precum şi de
programe de formare şi perfecţionare de specialitate a personalului, în limita
fondurilor disponibile, potrivit legii.
Art. 15. -
(1) Autoritatea are în dotare un număr de 21 de autoturisme pentru
transportul persoanelor din aparatul propriu, cu un consum lunar de carburanţi
stabilit potrivit normativelor în vigoare, şi 7 autolaboratoare cu un consum
stabilit potrivit alin. (2). Repartizarea acestora se face conform ordinului
preşedintelui Autorităţii.
(2) Unităţile care
funcţionează în subordinea Autorităţii, prevăzute în anexa nr. 2, pot utiliza
pentru activităţi specifice un număr de autoturisme, conform anexei nr. 3, cu un
consum lunar de carburanţi stabilit potrivit normativelor în vigoare pentru
transport de persoane, autolaboratoarele având consum nenormat.
(3) Direcţia
Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Tulcea dispune, suplimentar,
de un autolaborator fluvial, având consum nenormat.
(4) Cheltuielile
aferente dotării şi utilizării mijloacelor de transport prevăzute la alin.
(1)-(3) se vor efectua în limita sumelor aprobate anual prin legile bugetare.
(5) Modificarea anexei
nr. 3 se poate face conform ordinului preşedintelui Autorităţii.
Art. 16. - În
exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul împuternicit al Autorităţii
aplică sancţiuni conform prevederilor legale în vigoare şi dispune reţinerea
oficială şi/sau punerea sub sechestru sanitar-veterinar şi pentru siguranţa
alimentelor a alimentelor necorespunzătoare, măsuri precum confiscarea,
distrugerea, incinerarea alimentelor improprii consumului şi tăierea sau
uciderea animalelor, în condiţiile legii, conform cerinţelor sanitar-veterinare
şi pentru siguranţa alimentelor.
Art. 17. -
Contractele-tip pentru efectuarea unor activităţi sanitar-veterinare publice,
încheiate de direcţiile sanitar- veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti cu medicii veterinari de liberă practică
împuterniciţi, se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
Art. 18. - Contractele
de prestări de servicii pentru aplicarea mărcilor auriculare, precum şi pentru
alte servicii în domeniul sanitar-veterinar se încheie potrivit reglementărilor
legale în vigoare privind achiziţiile publice.
Art. 19. -
(1) Ca urmare a reorganizării Autorităţii, personalul acesteia este
numit, în condiţiile legii, în noua structură organizatorică, în limita
numărului maxim de posturi prevăzut la art. 5 alin. (2).
(2) Numirea personalului
potrivit alin. (1) se face în termen de maximum 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 20. - Anexele nr.
1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 21. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din
subordinea acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
90 din 31 ianuarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
───────────────
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Zlotea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucureşti, 18 noiembrie
2009.
Nr. 1.415.
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ
a Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru
Siguranţa Alimentelor
___________
1) Anexa nr.
1 este reprodusă în facsimil.
Numărul maxim de posturi (inclusiv demnitarii, Cabinetul preşedintelui, funcţiile publice şi contractuale) - 396
┌─────────────────────────────┐
┌───────────────┬────┤PREŞEDINTE - SECRETAR DE STAT├───┐
│ │ └────────────┬───┬────────────┘ │
┌────────────────────────┐ │ ┌─────────┴─────────┐ │ │ │ ┌ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
│ CORP DE CONTROL ├──┤ │ CABINETUL │ │ │ ├──|CONSILIUL ŞTIINŢIFIC|
│ AL PREŞEDINTELUI*) │ │ │ PREŞEDINTELUI │ │ │ │ └ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘
└────────────────────────┘ │ └───────────────────┘ │ │ │
┌────────────────────────┐ │ ┌───────────────────┐ │ │ ┌──────────┐ │ ┌ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
│ AUDIT PUBLIC INTERN*) ├──┤ │ VICEPREŞEDINTE - ├───────┤ ├─┤ DIRECŢIA │ ├──| CONSILIUL |
└────────────────────────┘ │ │SUBSECRETAR DE STAT│ │ │ │MANAGEMENT│ │ | CONSULTATIV |
┌────────────────────────┐ │ └───────────────────┘ │ │ │ RESURSE │ │ └ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘
│SERVICIUL COMUNICARE, IT├──┤ ┌───────────────────┐ │ │ │ UMANE │ │ ┌ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
│ŞI RELAŢII CU MASS-MEDIA│ │ │ VICEPREŞEDINTE - ├───────┤ │ └──────────┘ │ | UNITATEA DE | ┌ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
└────────────────────────┘ │ │SUBSECRETAR DE STAT│ │ │ ├──| IDENTIFICARE ŞI |─────| COMITETUL |
┌────────────────────────┐ │ └───────────────────┘ │ │ ┌──────────┐ │ |EVALUARE A RISCULUI | |INTERMINISTERIAL|
│ CONSILIERI AFACERI ├──┤ ┌────────────────┐ │ └─┤ DIRECŢIA │ │ └ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘ └ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘
│ EUROPENE │ │ │SECRETAR GENERAL├───────┤ │ECONOMICĂ │ │ ┌ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
└────────────────────────┘ │ └────────────────┘ │ └──────────┘ ├──| CELULA DE CRIZĂ |
┌────────────────────────┐ │ │ │ └ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘
│UNITATEA DE IMPLEMENTARE│ │ │ │ ┌──────────────────────┐ ┌────────────────┐
│ A PROGRAMELOR CU ├──┤ │ │ │DIRECŢIA DE COORDONARE│ │ INSTITUTUL DE │
│ FINANŢARE UE │ │ │ │ │TEHNICĂ A INSTITUTELOR│ ┌─┤ DIAGNOSTIC ŞI │
└────────────────────────┘ │ │ ├──┤ DE REFERINŢĂ, LSVSA │ │ │SĂNĂTATE ANIMALĂ│
┌────────────────────────┐ │ │ │ │ FARMACOVIGILENŢĂ ŞI │ │ └────────────────┘
│ SERVICIUL JURIDIC, ├──┘ │ │ │ NUTRIŢIE ANIMALĂ │ │ ┌────────────────┐
│LEGISLAŢIE ŞI CONTENCIOS│ │ │ └──────────────────────┘ │ │ INSTITUTUL DE │
└────────────────────────┘ │ └───────────────────────────┼─┤ IGIENĂ ŞI │
│ │ │SĂNĂTATE PUBLICĂ│
│ │ │ VETERINARĂ │
│ │ └────────────────┘
│ │ ┌────────────────┐
│ │ │ INSTITUTUL │
│ │ │PENTRU CONTROLUL│
│ └─┤ PRODUSELOR │
│ │ BIOLOGICE ŞI │
│ │ MEDICAMENTELOR │
│ │DE UZ VETERINAR │
┌─────────────────────┬──────────────┬─────────┼────────┬──────────────┬────────────────┐ └────────────────┘
┌─────────┴─────────┐ ┌─────────┴────┐ ┌───────┴───────┐ │ ┌──────┴─────┐ ┌──────┴─────┐ ┌────────┴────────┐
│ DIRECŢIA GENERALĂ │ │ DIRECŢIA DE │ │DIRECŢIA IGIENĂ│ │ │DIRECŢIA DE │ │DIRECŢIA DE │ │DIRECŢIA GENERALĂ│
│SANITARĂ VETERINARĂ│ │ RELAŢII │ │ VETERINARĂ ŞI │ │ │COORDONARE A│ │INSPECŢIE ŞI│ │ SIGURANŢA │
└─────────┬─────────┘ │INTERNAŢIONALE│ │ EPIDEMIOLOGIE │ │ │PUNCTELOR DE│ │ CONTROL │ │ ALIMENTELOR │
│ │ ŞI PROGRAME │ └───────────────┘ │ │INSPECŢIE LA│ └────────────┘ └────────┬────────┘
┌────────┴────────┐ │ COMUNITARE │ │ │ FRONTIERĂ │ ┌───────────┴─────────┐
│ │ └──────────────┘ │ └────────────┘ │ │
┌─────┴─────┐ ┌─────────┴─────┐ ┌────────────────┴────────────────┐ ┌─────────┴─────────┐ ┌─────────┴────────┐
│DIRECŢIA DE│ │ DIRECŢIA DE │ │42 de direcţii sanitar-veterinare│ │ DIRECŢIA IMPORT, │ │DIRECŢIA CALITATEA│
│SĂNĂTATE ŞI│ │MONITORIZARE ŞI│ │şi pentru siguranţa alimentelor, │ │EXPORT, TRANZIT ŞI │ │ ALIMENTELOR, │
│ BUNĂSTARE │ │ SUPRAVEGHERE │ │ cu laboratoarele aferente │ │COMERŢ CU ALIMENTE,│ │STANDARDE ŞI MĂRCI│
│ ANIMALĂ │ │ SANITAR- │ └─────────────────────────────────┘ │SIGURANŢĂ BIOLOGICĂ│ │ ŞI SISTEMUL DE │
└───────────┘ │ VETERINARĂ │ │ ŞI TOXICOLOGICĂ │ │ ALERTĂ │
└───────────────┘ └───────────────────┘ └──────────────────┘
*) - Se poate organiza, în condiţiile legii, la nivel de compartiment, birou sau serviciu.
┌─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┐
| | - Se întruneşte la convocarea preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
└─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┘ Siguranţa Alimentelor.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢI
care
funcţionează în subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor
Instituţii publice cu
personalitate juridică finanţate din venituri proprii şi din subvenţii acordate
de la bugetul de stat:
1. Institutul de
Diagnostic şi Sănătate Animală;
2. Institutul pentru
Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar;
3. Institutul de Igienă
şi Sănătate Publică Veterinară;
4. direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti.
NOTĂ:
Numărul maxim de
posturi pentru unităţile subordonate este de 5.979, din care 1.800 de posturi pe
durată determinată în vederea efectuării activităţilor de control oficial
conform prevederilor legale naţionale şi europene.
ANEXA Nr. 3
NORMATIV
de
autovehicule pentru activităţi specifice desfăşurate de Autoritatea
Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor şi de
unităţile din
subordine
┌────┬───────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ Numărul maxim de autovehicule pentru activităţi specifice │
│Nr. │ Denumirea unităţii ├─────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│crt.│ │ Total │ din care: │
├────┼───────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. │ Autoritatea Naţională │ 28 │21 autoturisme, din care: │
│ │ Sanitară Veterinară │ │ - 10 pentru aparatul central - transport de persoane │
│ │şi pentru Siguranţa Alimentelor│ │ - 11 pentru posturile de inspecţie la frontieră (PIF) │
│ │ │ │7 autolaboratoare, din care: │
│ │ │ │ - 3 pentru PIF │
│ │ │ │ - 1 pentru controlul privind siguranţa alimentelor │
│ │ │ │ - 2 pentru controlul privind sănătatea animală │
│ │ │ │ - 1 pentru controlul privind sănătatea publică │
├────┼───────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2. │ Direcţiile sanitar-veterinare │6/unitate│2 autoturisme, din care: │
│ │şi pentru siguranţa alimentelor│ │ - pentru transport de persoane - conducerea direcţiilor sanitar-veterinare │
│ │ │ │şi pentru siguranţa alimentelor │
│ │ │ │ - parc comun │
│ │ │ │3 autolaboratoare pentru: │
│ │ │ │ - recoltare de probe pentru siguranţa alimentelor │
│ │ │ │ - recoltare de probe pentru sănătatea animală │
│ │ │ │ - controlul laptelui şi al produselor lactate │
│ │ │ │1 autoagregat pentru dezinfecţie │
├────┼───────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3. │ Institutul de Diagnostic │ 8 │2 autoturisme pentru: │
│ │ şi Sănătate Animală │ │ - transport de persoane pentru intervenţii rapide privind suspiciunea unor boli│
│ │ │ │ - transport pentru evaluare veterinară │
│ │ │ │6 autolaboratoare pentru: │
│ │ │ │ - transport de cadavre │
│ │ │ │ - transport de probe-test │
│ │ │ │ - transport de probe de laborator │
│ │ │ │ - decontaminare │
│ │ │ │ - situaţii speciale │
│ │ │ │ - autoutilitară pentru transport de biobază │
├────┼───────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4. │ Institutul de Igienă │ 4 │2 autoturisme pentru: │
│ │şi Sănătate Publică Veterinară │ │ - deplasare pentru control în teritoriu │
│ │ │ │ - transport de mărfuri │
│ │ │ │2 autolaboratoare pentru: │
│ │ │ │ - recoltare de probe │
│ │ │ │ - examene rapide de laborator în teritoriu │
├────┼───────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5. │ Institutul pentru Controlul │ 4 │2 autoturisme pentru: │
│ │ Produselor Biologice │ │ - deplasare pentru controlul în teritoriu şi administraţie │
│ │ şi Medicamentelor │ │ - testare clinică în teritoriu │
│ │ de Uz Veterinar │ │2 autolaboratoare pentru: │
│ │ │ │ - circulaţia produselor medicinale în teritoriu │
│ │ │ │ - recoltare de probe │
└────┴───────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘