Guvernul României
|
Ordonanţă nr. 42/2004
din 29/01/2004
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 94 din
31/01/2004
privind organizarea activităţii
veterinare
|
|
În temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. III.1 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Apărarea
sănătăţii animalelor, protecţia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de
la animale la om, siguranţa alimentelor de origine animală destinate consumului
uman, salubritatea furajelor pentru animale şi protecţia mediului, în raport cu
creşterea animalelor, constituie o problemă de stat şi o îndatorire pentru toţi
locuitorii ţării.
Art. 2. - Persoanele
fizice şi juridice proprietare sau deţinătoare de animale vii ori material
germinativ de origine animală, cele care produc, depozitează, colectează,
transportă, procesează, intermediază, pun pe piaţă, importă, exportă sau
comercializează animale vii ori material germinativ de origine animală, produse
şi subproduse de origine animală, produse medicinale veterinare, deşeuri,
subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman sau agenţi
patogeni de origine animală, produse şi materii utilizate în nutriţia animalelor
ori alte materii şi produse ce pot influenţa starea de sănătate a animalelor
răspund pentru aplicarea şi respectarea întocmai a prevederilor legislaţiei
veterinare, în vederea asigurării şi garantării sănătăţii animalelor, a
sănătăţii publice, protecţiei animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei
alimentelor.
Art. 3. - Statul
sprijină activitatea de apărare a sănătăţii animalelor, de supraveghere,
prevenire şi control al bolilor ce se pot transmite de la animale la om, prin
asigurarea cadrului instituţional şi juridic, a resurselor financiare, a bazei
tehnico-materiale necesare pentru desfăşurarea în condiţii optime a
activităţilor din domeniul veterinar.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea serviciilor veterinare
Art. 4. - Serviciile
veterinare se organizează şi funcţionează ca sistem veterinar unic şi sunt
structurate astfel:
a) servicii veterinare
de stat - publice;
b) activităţi veterinare
de liberă practică;
c) formaţiuni de
asistenţă veterinară ce pot funcţiona în cadrul regiilor autonome, societăţilor
naţionale, societăţilor comerciale, asociaţiilor sau societăţilor agricole ori
al altor asemenea structuri.
Art. 5. - Serviciile
veterinare de stat se organizează după o concepţie unitară, în sistem piramidal
al fluxului de comandă, pe principiu teritorial, ca sector distinct şi autonom,
având următoarea structură:
a) Agenţia Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor, autoritatea veterinară centrală care coordonează
tehnic şi administrativ întreaga activitate a serviciilor veterinare,
organizează şi controlează efectuarea activităţilor veterinare publice;
b) institutele
veterinare, autorităţi de referinţă la nivel naţional pentru domeniile de
competenţă specifice acestora, cu personalitate juridică, în subordinea Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
c) direcţiile veterinare
şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, autorităţi
veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu personalitate juridică, în
subordinea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, care se
înfiinţează prin reorganizarea direcţiilor sanitare veterinare judeţene şi a
municipiului Bucureşti, servicii publice descentralizate care funcţionează în
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului;
d) circumscripţiile
veterinare zonale şi circumscripţiile veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor, fără personalitate juridică, organizate în structura direcţiilor
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e) posturile de
inspecţie la frontieră, fără personalitate juridică, organizate în structura
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 6. -
(1) Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor se
înfiinţează prin reorganizarea Agenţiei Române pentru Siguranţa Alimentelor şi a
Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor şi Mediului.
(2) Unităţile care
funcţionează în subordinea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Agenţia Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor preia drepturile, obligaţiile, competenţele,
personalul şi resursele financiare ale Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare.
Art. 7. -
(1) Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor are în
structura sa următoarele direcţii generale:
a) Direcţia generală
veterinară, condusă de un director general - medic veterinar;
b) Direcţia generală
pentru siguranţa alimentelor, condusă de un director general;
c) Direcţia generală
pentru inspecţie, control, inspecţie la frontieră şi coordonarea institutelor
veterinare, condusă de un director general;
d) Direcţia generală
economică, administrativă, juridică şi relaţii internaţionale, condusă de un
director general.
(2) Directorii generali
ai direcţiilor generale sunt numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) În exercitarea
atribuţiilor sale directorul general al Direcţiei generale veterinare emite
decizii tehnice şi poate dispune măsuri urgente în cazul unor situaţii deosebite
în domeniul veterinar.
Art. 8. -
(1) Medicii veterinari oficiali sunt medicii veterinari din cadrul
autorităţii veterinare centrale, institutelor veterinare şi direcţiilor
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Medicii veterinari
care îşi desfăşoară activitatea în structura altor ministere au atribuţii şi
competenţe de medic veterinar oficial şi pot fi trecuţi, cu acordul părţilor, în
structura autorităţii veterinare.
CAPITOLUL III
Atribuţii şi competenţe ale serviciilor veterinare de stat
Art. 9. - Domeniile de
competenţă ale serviciilor veterinare de stat sunt:
a) stabilirea
obligaţiilor şi responsabilităţilor persoanelor fizice şi juridice în domeniul
veterinar;
b) stabilirea
obligaţiilor şi responsabilităţilor instituţiilor şi organelor administraţiei
publice în domeniul veterinar;
c) autorizarea,
omologarea şi acreditarea în domeniul veterinar;
d) sistemul informatic
veterinar naţional;
e) autoevaluarea
serviciilor veterinare;
f) definirea termenilor
tehnici utilizaţi în domeniul veterinar, prevăzuţi în anexa nr. 1;
g) sănătatea animalelor:
calificarea statusului de sănătate a animalelor, certificarea veterinară,
măsurile de protecţie, notificarea veterinară, declararea bolilor, controlul
bolilor la animale şi prevenirea transmiterii acestora de la animale la om;
h) sănătatea publică
veterinară;
i) identificarea şi
înregistrarea animalelor;
j) stabilirea cerinţelor
veterinare şi controlul producerii, mişcării interne, punerii pe piaţă,
comerţului, importului, tranzitului şi exportului de animale vii, material
germinativ de origine animală, produse şi subproduse supuse supravegherii şi
controlului veterinar;
k) nutriţia animalelor,
furajele medicamentate şi aditivii furajeri;
l) stabilirea cerinţelor
veterinare pentru protecţia şi bunăstarea animalelor şi controlul aplicării
acestora;
m) inspecţia şi
controalele veterinare;
n) cerinţele veterinare
pentru activitatea de reproducţie a animalelor;
o) stabilirea
cheltuielilor în domeniul veterinar;
p) elaborarea şi punerea
în aplicare a sistemului de instruire în domeniul veterinar;
q) stabilirea
necesităţilor de investiţii şi dotare în domeniul veterinar.
Art. 10. - Autoritatea
veterinară centrală are următoarele atribuţii:
a) organizează
activităţile veterinare publice pe întreg teritoriul ţării, după o concepţie
unitară, pentru asigurarea sănătăţii animalelor, a sănătăţii publice, protecţiei
animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor;
b) elaborează norme
veterinare care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor, pentru domeniile de competenţă ale serviciilor
veterinare, unice şi obligatorii pentru persoanele fizice şi juridice prevăzute
la art. 2;
c) controlează aplicarea
normelor veterinare;
d) stabileşte
responsabilităţile generale ale medicilor veterinari;
e) stabileşte drepturile
şi obligaţiile medicilor veterinari oficiali;
f) stabileşte drepturile
şi obligaţiile medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru
efectuarea unor activităţi veterinare publice;
g) participă la
elaborarea sau avizarea convenţiilor şi acordurilor privind colaborarea în
domeniul veterinar;
h) împreună cu
Ministerul Sănătăţii răspunde de organizarea şi aplicarea măsurilor necesare
pentru prevenirea şi combaterea bolilor comune omului şi animalelor, precum şi
pentru siguranţa alimentelor de origine animală;
i) organizează,
coordonează, gestionează şi controlează activitatea privind identificarea şi
înregistrarea animalelor;
j) organizează,
coordonează, gestionează şi controlează activitatea posturilor de inspecţie la
frontieră;
k) organizează şi
asigură funcţionarea sistemului informatic veterinar naţional şi conectarea
acestuia la sistemul informatic veterinar al Uniunii Europene;
l) elaborează
regulamentele de organizare şi funcţionare ale serviciilor veterinare de stat şi
stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile acestora;
m) organizează şi
controlează activităţile veterinare publice efectuate de medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi şi controlează activitatea formaţiunilor de
asistenţă veterinară ce pot funcţiona în cadrul regiilor autonome, societăţilor
naţionale, societăţilor comerciale, asociaţiilor sau societăţilor agricole ori
al altor asemenea structuri;
n) stabileşte cerinţele
veterinare;
o) elaborează programele
naţionale în domeniul veterinar, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 11. - Drepturile şi
competenţele autorităţii veterinare sunt următoarele:
a) are acces liber,
pentru a-şi exercita competenţele specifice, în obiectivele prevăzute la art. 18
alin. (1), precum şi în alte locuri ce sunt supuse supravegherii şi controlului
veterinar;
b) solicită prezentarea
şi verificarea oricăror documente, date şi informaţii relevante, referitoare la
obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
c) dispune măsuri de
protecţie şi restricţie privind animalele vii, materialul germinativ de origine
animală, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar
din obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
d) suspendă sau
interzice funcţionarea obiectivelor prevăzute la art. 18 alin. (1);
e) impune măsuri de
restricţie privind mişcarea şi certificarea veterinară pentru animale vii,
material germinativ de origine animală, produse şi subproduse supuse
supravegherii şi controlului veterinar ce se află în obiectivele prevăzute la
art. 18 alin. (1);
f) limitează sau
interzice comerţul, importul, producerea sau punerea pe piaţă, exportul şi
tranzitul de animale vii, material germinativ de origine animală, produse şi
subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar;
g) recoltează probe
destinate examenelor de laborator, pentru elucidarea unor factori de risc
privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia animalelor, protecţia
mediului şi siguranţa alimentelor;
h) verifică dacă
personalul angajat al obiectivelor prevăzute la art. 18 alin. (1) respectă
cerinţele veterinare privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia
animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
i) inspectează şi
controlează conformitatea cu cerinţele veterinare pentru obiectivele prevăzute
la art. 18 alin. (1);
j) dispune punerea sub
sechestru veterinar sau uciderea animalelor ori punerea sub sechestru veterinar,
confiscarea şi distrugerea produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi
controlului veterinar;
k) aplică sancţiuni
contravenţionale în cazul săvârşirii unor fapte care constituie contravenţii la
legislaţia veterinară;
l) solicită organelor
administraţiei publice centrale şi locale aplicarea măsurilor legale în caz de
necesitate sau de risc iminent pentru sănătatea animalelor, sănătatea publică,
protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor.
Art. 12. - În vederea
realizării activităţilor veterinare publice, în limitele de competenţă ale
serviciilor veterinare de stat, autoritatea veterinară centrală colaborează cu
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu asociaţiile şi
patronatele din domeniul agricol şi industria farmaceutică, cu reprezentanţii
societăţii civile şi cu organizaţiile internaţionale din domeniul veterinar.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile medicilor veterinari
Art. 13. - În
exercitarea profesiunii medicii veterinari au următoarele obligaţii:
a) să anunţe fără
întârziere autoritatea veterinară despre orice suspiciune privind apariţia unei
boli supuse notificării obligatorii, conform legii, precum şi a oricărui risc
privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, bunăstarea şi protecţia
animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
b) să ia măsurile de
urgenţă prevăzute de lege, pentru a preveni şi a opri difuzarea unor boli
transmisibile ale animalelor sau a oricărui risc de natură a afecta sănătatea
animalelor şi sănătatea publică, protecţia animalelor, protecţia mediului şi
siguranţa alimentelor;
c) să participe, la
solicitarea autorităţii veterinare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
sau, după caz, a autorităţii veterinare centrale, la acţiuni de eradicare a unor
boli transmisibile ale animalelor sau la cele de control în cazul izbucnirii
unor boli transmisibile emergente pentru România;
d) să dispună
respectarea perioadelor de aşteptare şi întrerupere, referitoare la eliminarea
sau prezenţa de reziduuri la animale vii, în produse ori subproduse de origine
animală destinate consumului uman;
e) să înregistreze şi să
păstreze, pentru o perioadă stabilită de autoritatea veterinară centrală, un
registru cu activitatea desfăşurată şi evidenţa modului de prescriere,
distribuire şi utilizare a produselor medicinale veterinare, a aditivilor
furajeri şi a furajelor medicamentate;
f) să păstreze
confidenţialitatea asupra oricăror fapte, informaţii sau documente de care iau
cunoştinţă în exercitarea activităţilor, pentru care există drepturi de autor,
protecţie de confidenţialitate comercială sau dacă utilizarea acestor date este
licenţiată.
Art. 14. -
(1) Medicii veterinari oficiali au următoarele obligaţii
principale:
a) dispun aplicarea
prevederilor legislaţiei veterinare, controlează respectarea acestora şi
efectuează activităţile veterinare publice ce intră în responsabilitatea lor;
b) dispun măsurile
necesare şi supraveghează aplicarea acestora de către persoanele fizice şi
juridice, pentru apărarea şi îmbunătăţirea sănătăţii animalelor, protecţia
sănătăţii publice, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa
alimentelor;
c) dispun fără
întârziere măsurile necesare, până la clarificarea oricărei suspiciuni
referitoare la apariţia unei boli sau a unui element de risc în relaţie cu
sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia animalelor, protecţia
mediului şi siguranţa alimentelor;
d) dispun măsurile
necesare pentru precizarea cauzelor îmbolnăvirilor şi controlează aplicarea
măsurilor specifice în vederea controlului şi eradicării bolilor transmisibile
ale animalelor şi zoonozelor;
e) participă la
evaluarea costurilor de compensare, în cazul tăierii sau uciderii de animale
vii, a celor de ecarisare şi procesare a deşeurilor animaliere, de dezinfecţie,
deratizare şi dezinsecţie, de confiscare sau distrugere de material germinativ
de origine animală ori de produse şi subproduse supuse supravegherii şi
controlului veterinar;
f) asigură controlul
produselor şi subproduselor de origine animală destinate consumului uman, precum
şi al celor ce nu sunt destinate acestui scop, al materiilor furajere utilizate
în nutriţia animalelor şi al produselor medicinale veterinare, în toate fazele
de producere, depozitare, colectare, transport, procesare, intermediere, punere
pe piaţă, şi al celor ce fac obiectul importului, exportului, tranzitului şi
comerţului;
g) participă la cursuri
de instruire în domeniul veterinar.
(2) Măsurile stabilite
de medicii veterinari oficiali în exercitarea atribuţiilor şi
responsabilităţilor lor sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice şi
juridice care desfăşoară activităţi ce intră sub incidenţa competenţelor
serviciilor veterinare.
(3) Drepturile specifice
ale medicilor veterinari oficiali sunt conferite de competenţele autorităţii
veterinare, prevăzute la art. 11.
(4) În funcţie de
strategia naţională în domeniul veterinar, autoritatea veterinară centrală poate
stabili şi alte drepturi şi obligaţii ale medicilor veterinari oficiali.
Art. 15. -
(1) Medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi au
obligaţiile prevăzute la art. 13, precum şi cele ce rezultă din contractele
pentru efectuarea unor activităţi veterinare publice, încheiate cu direcţiile
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Direcţiile
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti
pot contracta anual cu medicii veterinari organizaţi în condiţiile legii unele
activităţi veterinare publice de interes naţional prevăzute în "Programul
acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor
transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului",
stabilite de Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Activităţile de
asistenţă medical-veterinară sunt asigurate în exclusivitate de serviciile
medicale veterinare particulare.
CAPITOLUL V
Obligaţiile şi responsabilităţile în domeniul veterinar
Art. 16. - Persoanele
fizice şi juridice prevăzute la art. 2 au următoarele obligaţii:
a) să anunţe autorităţii
veterinare judeţene sau a municipiului Bucureşti începerea ori sistarea
activităţilor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
b) să asigure sprijinul
necesar autorităţilor veterinare pentru realizarea atribuţiilor şi
responsabilităţilor acestora;
c) să permită accesul
liber, permanent şi nerestricţionat al autorităţilor veterinare pentru
efectuarea inspecţiilor, controalelor, verificărilor sau examinărilor în
obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
d) să ofere
autorităţilor veterinare asistenţa necesară în timpul controalelor,
inspecţiilor, verificărilor şi examinărilor pe care le întreprind pentru
realizarea obiectivelor, atribuţiilor şi responsabilităţilor acestora;
e) să anunţe fără
întârziere autorităţile veterinare locale şi administraţia publică locală despre
apariţia oricărei suspiciuni sau îmbolnăviri a animalelor, iar până la sosirea
medicului veterinar să izoleze animalele bolnave, moarte, ucise ori tăiate,
fiind interzisă folosirea sau comercializarea cărnii şi a altor produse şi
subproduse provenite de la aceste animale, fără aprobarea autorităţii veterinare
locale;
f) să anunţe
autorităţile veterinare locale, în termenul stabilit de prevederile legale
specifice, despre intrarea/ieşirea de animale din/în localităţi, înstrăinarea şi
dobândirea de animale, dispariţia, moartea, tăierea de animale, precum şi orice
alte evenimente privind mişcarea animalelor;
g) să sprijine
autorităţile veterinare în efectuarea acţiunilor veterinare de interes public;
h) să prezinte animalele
pentru efectuarea acţiunilor veterinare de interes public, la locul, data şi ora
stabilite de medicul veterinar oficial sau de medicul veterinar de liberă
practică împuternicit;
i) să respecte măsurile
stabilite de autoritatea veterinară;
j) să anunţe autoritatea
veterinară locală şi să solicite certificatul de sănătate animală şi de
transport ori alte documente necesare în vederea mişcării sau transportului de
animale vii, material germinativ de origine animală, produse şi subproduse
supuse supravegherii şi controlului veterinar;
k) să trimită
autorităţii veterinare, la solicitarea acesteia, copii ale documentelor şi
certificatelor ce însoţesc animalele vii, materialul germinativ de origine
animală, produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului
veterinar;
l) să respecte
interdicţiile şi restricţiile stabilite de autoritatea veterinară privind
activităţile prevăzute la art. 2;
m) să pună pe piaţă, să
importe, să exporte şi să comercializeze numai animale vii, material germinativ
de origine animală, produse şi subproduse provenite de la animale, pentru care,
dacă au fost tratate cu produse medicinale veterinare, s-au respectat perioadele
de aşteptare sau de întrerupere;
n) să respecte măsurile
de interdicţie şi restricţie pentru produse medicinale veterinare şi pentru
produse şi materii utilizate în nutriţia animalelor, pentru unele substanţe
interzise sau neautorizate a fi administrate animalelor ori a fi folosite în
relaţie cu produsele de origine animală;
o) să pună la dispoziţie
autorităţilor veterinare animalele vii sau materialul germinativ de origine
animală, produsele şi subprodusele de origine animală, produsele medicinale
veterinare, deşeurile, subprodusele de origine animală care nu sunt destinate
consumului uman sau agenţii patogeni de origine animală, produsele şi materiile
utilizate în nutriţia animalelor ori alte materii şi produse ce pot influenţa
starea de sănătate a animalelor, în vederea examinării şi testării acestora,
pentru depistarea unor substanţe interzise sau neautorizate a fi utilizate în
scopuri veterinare;
p) să respecte măsurile
de interzicere sau restricţionare privind punerea în piaţă, importul, exportul,
tranzitul şi comerţul cu produse şi subproduse ce nu sunt destinate consumului
uman sau sunt improprii consumului uman ori pentru nutriţia animalelor, precum
şi dispoziţiile autorităţii veterinare de distrugere a produselor şi
subproduselor ce nu sunt destinate consumului uman sau sunt improprii consumului
uman ori pentru nutriţia animalelor, ce pot constitui un risc potenţial pentru
sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia animalelor, protecţia
mediului şi siguranţa alimentelor;
q) să aplice normele
veterinare privind cerinţele de zooigienă, de adăpostire, îngrijire, de
reproducţie şi utilizare raţională a animalelor, precum şi măsurile suplimentare
stabilite de autorităţile veterinare în aceste domenii;
r) să aplice măsurile
veterinare pentru prevenirea bolilor animalelor, precum şi pentru controlul şi
eradicarea sau prevenirea difuzării acestora în teritoriu;
s) să întreţină în bună
stare de funcţionare şi igienă, cu respectarea strictă a regulilor veterinare,
obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1), mijloacele pentru transportul
animalelor vii, materialului germinativ de origine animală, produselor şi
subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar;
ş) să păstreze, în
limitele de timp stabilite de autoritatea veterinară, certificatele şi
documentele ce atestă sau certifică starea de sănătate a animalelor vii, a
materialului germinativ de origine animală sau a produselor şi subproduselor
supuse supravegherii şi controlului veterinar;
t) să respecte măsurile
de suspendare sau retragere de pe piaţă a produselor medicinale veterinare,
stabilite de autoritatea veterinară, şi să pună la dispoziţie acesteia
documentele şi produsele respective, pentru examinarea acestora, inclusiv prin
prelevare de probe pentru examene de laborator;
ţ) să se conformeze
cerinţelor veterinare stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 17. - Autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia să colaboreze şi să
sprijine medicii veterinari oficiali şi medicii veterinari de liberă practică
împuterniciţi în exercitarea competenţelor specifice domeniului veterinar.
CAPITOLUL VI
Autorizarea, omologarea şi acreditarea în domeniul veterinar
Art. 18. -
(1) Funcţionarea exploataţiilor de animale, a fermelor de
carantină, a celor cu animale de vânat, parcurilor, rezervaţiilor naţionale şi
grădinilor zoologice, păşunilor şi taberelor de vară, aglomerărilor temporare de
animale, staţiilor de incubaţie a ouălor, precum şi a unităţilor care produc,
depozitează, colectează, transportă, procesează, intermediază, pun pe piaţă,
importă, exportă sau comercializează animale vii, material germinativ de origine
animală, produse şi subproduse de origine animală destinate consumului uman,
produse medicinale veterinare, deşeuri, subproduse de origine animală care nu
sunt destinate consumului uman sau agenţi patogeni de origine animală, produse
şi materii utilizate în nutriţia animalelor ori alte materii şi produse ce pot
influenţa starea de sănătate a animalelor este permisă numai dacă sunt
autorizate de către autorităţile veterinare judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, ori, după caz, de către autoritatea veterinară centrală şi au
asigurate supravegherea şi controlul veterinar, în condiţiile legii.
(2) Autorităţile
veterinare autorizează unităţile prevăzute la alin. (1) numai dacă acestea
îndeplinesc cerinţele prevăzute de legislaţia veterinară în vigoare.
(3) Autoritatea
veterinară centrală autorizează, în condiţiile legii, unităţile prevăzute la
alin. (1) care efectuează activităţi de export.
(4) Autoritatea
veterinară participă în comisiile de omologare şi acreditare pentru domeniul
veterinar, în condiţiile legii.
(5) Pentru eliberarea
autorizaţiilor, avizelor şi certificatelor veterinare se stabilesc taxele
prevăzute în anexele nr. 3, 4 şi 5, care se plătesc anticipat, se constituie ca
venit la bugetul de stat şi se actualizează periodic, în funcţie de rata
inflaţiei, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor împreună cu Ministerul Finanţelor Publice.
(6) Autoritatea
veterinară centrală va elabora norme veterinare privind cerinţele specifice pe
care trebuie să le îndeplinească obiectivele prevăzute la alin. (1) în vederea
autorizării pentru activităţile supuse autorizării veterinare, care se aprobă
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 19. -
(1) Funcţionarea unităţilor de tăiere a animalelor, de colectare,
prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi
subproduselor de origine animală, stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, este permisă numai dacă sunt
autorizate şi au asigurată asistenţa tehnică veterinară de stat, în condiţiile
legislaţiei veterinare.
(2) Asistenţa tehnică
veterinară prevăzută la alin. (1) se asigură de personalul veterinar angajat, în
condiţiile legii, pe perioadă determinată, de către direcţiile veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în baza
tarifelor stabilite conform art. 48 alin. (6).
CAPITOLUL VII
Cerinţe veterinare şi controale de sănătate pentru animale vii
şi material
germinativ de origine animală
Art. 20. -
(1) În vederea certificării mişcării animalelor şi a aplicării
conceptului de zonare şi regionalizare, autoritatea veterinară judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, defineşte sau califică statusul de sănătate
a animalelor aflate în obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1) şi a zonelor
sau regiunilor epidemiologice din România, în raport cu bolile specifice ale
animalelor, stabilite de autoritatea veterinară centrală, în baza "Programului
acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor
transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului",
în condiţiile prevăzute de legislaţia veterinară în vigoare.
(2) Institutul veterinar
de profil întocmeşte şi monitorizează situaţia actualizată a statusului de
sănătate a animalelor aflate în obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1),
precum şi a zonelor şi regiunilor epidemiologice stabilite ca urmare a
calificării veterinare, prevăzută la alin. (1).
Art. 21. -
(1) Mişcarea internă, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu
animale vii şi material germinativ de origine animală sunt supuse certificării
veterinare.
(2) Animalele vii şi
materialul germinativ de origine animală, pentru a fi puse pe piaţă, importate,
exportate sau pentru a face obiectul tranzitului ori al comerţului, trebuie să
fie însoţite de certificat veterinar şi, după caz, de alte documente pentru
atestarea îndeplinirii cerinţelor veterinare şi de conformitate.
(3) Cerinţele
veterinare, condiţiile, modalităţile şi competenţele de certificare veterinară
sunt stabilite de autoritatea veterinară centrală şi se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(4) Autoritatea
veterinară centrală poate modifica şi completa cerinţele, condiţiile,
modalităţile şi competenţele de certificare, în funcţie de strategia serviciilor
veterinare.
Art. 22. -
(1) Autoritatea veterinară centrală pune în aplicare la nivel
naţional un sistem unic de identificare şi înregistrare a animalelor, care să
facă posibilă trasabilitatea animalelor şi a materialului germinativ de origine
animală, în corelaţie directă cu sistemul de etichetare şi marcare utilizat
pentru produsele şi subprodusele obţinute de la acestea.
(2) Autoritatea
veterinară centrală este coordonatorul activităţilor privind identificarea şi
înregistrarea animalelor şi proprietarul sistemului informatic pentru
identificarea şi înregistrarea animalelor.
Art. 23. -
(1) Comerţul, importul, mişcarea internă, tranzitul şi exportul de
animale vii şi material germinativ de origine animală se realizează în baza
cerinţelor veterinare specifice prevăzute în normele veterinare elaborate de
autoritatea veterinară centrală şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte ţările terţe autorizate şi unităţile pentru
export în România de animale vii şi material germinativ de origine animală.
Art. 24. -
(1) Materialul germinativ de origine animală trebuie să fie produs
în unităţi specializate, autorizate de autoritatea veterinară.
(2) Unităţile
specializate prevăzute la alin. (1) trebuie să fie înscrise în lista oficială
elaborată de autoritatea veterinară centrală şi sunt supuse inspecţiei şi
controalelor veterinare, în vederea conformităţii cu cerinţele veterinare
prevăzute de legislaţia veterinară.
(3) Prelevarea,
prelucrarea şi depozitarea materialului germinativ de origine animală se
efectuează de echipe specializate, autorizate de autoritatea veterinară
centrală.
CAPITOLUL VIII
Măsuri de protecţie şi de control al bolilor transmisibile ale animalelor
Art. 25. -
(1) În cadrul comerţului, tranzitului sau importului de animale vii
şi material germinativ de origine animală, produse şi subproduse supuse
supravegherii şi controlului veterinar, autoritatea veterinară centrală poate
dispune, în anumite cazuri, luarea unor măsuri speciale de protecţie împotriva
oricărui risc de natură să afecteze sănătatea animalelor, sănătatea publică,
protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte cerinţele veterinare pentru anunţarea,
declararea, notificarea internă şi internaţională a oricărei suspiciuni de boală
sau îmbolnăvire.
(3) Sunt exceptate de la
obligaţia anunţării şi notificării cazurile de îmbolnăvire provocate în scopul
producerii de biopreparate sau pentru efectuarea de cercetări ştiinţifice ori
testări ale unor produse medicinale veterinare.
Art. 26. -
(1) Depistarea bolilor transmisibile ale animalelor este realizată
prin efectuarea acţiunilor de supraveghere veterinară activă şi pasivă, în
vederea cunoaşterii incidenţei şi prevalenţei acestora.
(2) Pentru prevenirea
difuzării bolilor transmisibile prin mişcarea animalelor vii, materialului
germinativ de origine animală, produselor şi subproduselor supuse supravegherii
şi controlului veterinar, autoritatea veterinară centrală elaborează norme
veterinare care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte şi actualizează lista bolilor transmisibile ale
animalelor, ce sunt supuse declarării şi notificării oficiale, precum şi a celor
supuse carantinei de necesitate, diferenţiate în raport cu gravitatea bolii,
gradul de difuzibilitate, particularităţile modului şi ale căilor de transmitere
a acesteia, precum şi cu implicaţiile economico-sociale.
(4) Pentru sprijinirea
acţiunilor de luptă împotriva bolilor transmisibile ale animalelor, prin
hotărâre a consiliului local sau judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti,
se constituie comandamente antiepizootice formate din conducători ai unităţilor
de pe teritoriul respectiv şi alte persoane cărora le revin sarcini în aplicarea
măsurilor de control stabilite de autoritatea veterinară centrală cu privire la
combaterea bolilor.
(5) Dacă epizootia
prezintă un pericol deosebit pentru economia naţională, prin hotărâre a
Guvernului se constituie comandamentul antiepizootic central, alcătuit din
conducători ai ministerelor şi ai altor organe ale administraţiei publice
centrale, care stabileşte măsurile ce se impun în toate sectoarele
social-economice şi răspunde de aplicarea acestora, în condiţiile legii.
(6) În cazul măsurilor
ce se întreprind pentru lichidarea rapidă a focarelor de boli transmisibile ale
animalelor, ce implică tăierea sau uciderea unor animale, se acordă despăgubiri
proprietarilor pentru animalele tăiate, ucise sau altfel afectate, în condiţii
care se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(7) Plata despăgubirilor
prevăzute la alin. (6) se asigură de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, la valoarea de
înlocuire la preţul pieţei a animalelor tăiate, ucise sau altfel afectate, după
caz, la suma pierderii suferite de proprietar, la data când a avut loc acţiunea
de lichidare a focarului de boală, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
(8) Sursele financiare
pentru alte măsuri ce se impun pentru prevenirea şi combaterea epizootiilor şi
apărarea sănătăţii animalelor, în cazul acţiunilor de importanţă deosebită, se
asigură de la bugetul de stat prin bugetul Agenţiei Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor.
(9) Autoritatea
veterinară centrală va elabora şi va pune în aplicare strategii naţionale de
control al bolilor transmisibile la animale, bazate pe principii şi criterii
similare cu cele utilizate de statele membre.
(10) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi pune în aplicare planuri naţionale de
necesitate şi alertă pentru controlul unor boli transmisibile ale animalelor.
(11) Lista bolilor
pentru care se elaborează programe naţionale de necesitate şi alertă se
stabileşte de autoritatea veterinară centrală.
Art. 27. -
(1) Autoritatea veterinară centrală elaborează, pentru bolile
transmisibile ale animalelor, deja existente pe teritoriul României, programe
naţionale de eradicare şi controlează aplicarea corectă şi în termenele
stabilite a acestora.
(2) Autoritatea
veterinară centrală întocmeşte documentaţia necesară pentru obţinerea statusului
de ţară sau zonă liberă ori oficial liberă de aceste boli şi dispune aplicarea
măsurilor pentru menţinerea acestui status.
(3) Autoritatea
veterinară centrală realizează zonarea şi regionalizarea teritoriului României
în relaţie cu bolile prevăzute la alin. (1).
Art. 28. - Consiliile
locale sau judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, asigură strângerea şi
distrugerea cadavrelor de animale care nu pot fi ridicate de unităţile de
ecarisaj, organizează acţiuni de strângere a câinilor fără stăpân şi asigură
aplicarea în acest scop a tehnicilor admise de normele veterinare internaţionale
şi amenajează şi întreţin locurile de depozitare a resturilor menajere, potrivit
normelor veterinare.
CAPITOLUL IX
Cerinţe veterinare privind produsele şi subprodusele
de origine animală
destinate consumului uman
Art. 29. -
(1) Comerţul, importul, producerea, punerea pe piaţă, tranzitul şi
exportul de produse şi subproduse de origine animală destinate consumului uman
se realizează în baza cerinţelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală şi aprobate prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor, tipurile de produse şi subproduse de origine
animală destinate consumului uman, ce nu pot fi produse, puse pe piaţă şi care
nu pot face obiectul importului, exportului sau tranzitului.
Art. 30. - Produsele şi
subprodusele de origine animală destinate consumului uman sau utilizate în alte
scopuri pot fi puse pe piaţă, importate sau exportate numai dacă au fost supuse
inspecţiilor şi controalelor veterinare în conformitate cu prevederile
legislaţiei veterinare şi dacă au fost obţinute de la animale care:
a) nu au făcut obiectul
unor restricţii din motive veterinare; sau
b) au făcut obiectul
unor restricţii din motive veterinare, dar care:
- au fost marcate cu o
marcă specială în acest sens;
- au fost tratate şi
procesate printr-o metodă adecvată pentru inactivarea sau distrugerea agentului
cauzal.
Art. 31. -
(1) Mişcarea internă, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu
produse şi subproduse de origine animală destinate consumului uman sunt supuse
certificării veterinare.
(2) Cerinţele
veterinare, condiţiile şi modalităţile realizării certificării veterinare,
precum şi stabilirea competenţelor de certificare pentru operaţiunile prevăzute
la alin. (1) se stabilesc de autoritatea veterinară centrală prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
CAPITOLUL X
Cerinţe veterinare privind deşeurile animaliere, subprodusele de
origine
animală ce nu sunt destinate consumului uman, agenţii patogeni
de
origine animală şi produsele selectate de origine vegetală
Art. 32. - Comerţul,
importul, mişcarea internă, tranzitul şi exportul deşeurilor animaliere,
subproduselor de origine animală ce nu sunt destinate consumului uman, agenţilor
patogeni de origine animală şi produselor selectate de origine vegetală se
realizează în baza cerinţelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală şi aprobate prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 33. - Schimbul de
agenţi patogeni şi de material patologic de origine animală se realizează numai
între unităţi de învăţământ superior medical, institute veterinare, laboratoare
veterinare, unităţi şi instituţii de cercetare, unităţi ce produc preparate
imunologice, kituri şi reagenţi de diagnostic, ce sunt autorizate de autoritatea
veterinară centrală pentru a desfăşura astfel de activităţi, în baza cerinţelor
veterinare specifice prevăzute de normele veterinare elaborate de autoritatea
veterinară centrală şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 34. - Deşeurile
animaliere şi subprodusele de origine animală ce nu sunt destinate consumului
uman sunt supuse inspecţiei şi controalelor veterinare la locurile de producere,
colectare, depozitare, sortare, precum şi în unităţile de procesare a acestora,
în scopul prevenirii şi răspândirii de boli la animale şi oameni şi respectării
condiţiilor igienice de procesare a acestora, în baza cerinţelor veterinare
specifice prevăzute de normele veterinare elaborate de autoritatea veterinară
centrală şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor.
Art. 35. - Mişcarea
internă, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu deşeuri animaliere,
subproduse de origine animală ce nu sunt destinate consumului uman, agenţi
patogeni de origine animală şi produse selectate de origine vegetală se
realizează în baza cerinţelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală şi aprobate prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
CAPITOLUL XI
Cerinţe veterinare comune pentru protecţia sănătăţii publice
Art. 36. - Autoritatea
veterinară centrală stabileşte cerinţele veterinare pentru producerea,
comercializarea, deţinerea şi utilizarea substanţelor tireostatice, hormonale,
beta agoniste ori a altor substanţe similare, pentru administrare la animale
producătoare de hrană.
Art. 37. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte cerinţele veterinare
specifice, prevăzute de normele veterinare aprobate prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru supravegherea şi
monitorizarea unor substanţe şi a reziduurilor la animale vii, produse şi
subproduse de origine animală destinate consumului uman.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi pune în aplicare, prin institutul veterinar de
profil, "Programul naţional de supraveghere şi monitorizare a unor substanţe şi
a reziduurilor la animale vii, produse şi subproduse de origine animală" şi
controlează respectarea cerinţelor veterinare specifice.
(3) Autoritatea
veterinară centrală transmite organismelor internaţionale informaţiile şi datele
din domeniul veterinar, conform obligaţiilor asumate.
Art. 38. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte şi pune în aplicare,
prin autorităţile veterinare, cerinţele veterinare pentru supravegherea,
prevenirea şi controlul zoonozelor.
(2) Autoritatea
veterinară are responsabilitatea supravegherii, prevenirii şi controlului
zoonozelor în relaţie cu sănătatea animalelor şi a produselor şi subproduselor
de origine animală supuse supravegherii şi controlului veterinar.
Art. 39. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte şi pune în aplicare,
prin autorităţile veterinare, cerinţele veterinare pentru producerea, testarea,
autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comerţul, tranzitul şi exportul
de furaje medicamentate, aditivi furajeri şi hrană concentrată pentru animale de
companie.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi actualizează lista sortimentelor de produse ce
constituie furaje medicamentate sau hrană concentrată pentru animale de
companie, a aditivilor furajeri şi lista unităţilor şi întreprinderilor
autorizate să producă furaje medicamentate, aditivi furajeri şi hrană
concentrată pentru animale de companie.
CAPITOLUL XII
Cerinţe veterinare privind inspecţiile şi controalele veterinare
Art. 40. -
(1) Importul, exportul şi tranzitul de animale vii, material
germinativ de origine animală, produse şi subproduse supuse supravegherii şi
controlului veterinar se efectuează numai prin posturile de inspecţie la
frontieră (PIF) organizate în punctele de trecere a frontierei României.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează cerinţele veterinare pentru organizarea şi
funcţionarea posturilor de inspecţie la frontieră, precum şi procedurile de
efectuare a acestor inspecţii şi controale, aprobate prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(3) Administratorii
punctelor de control la trecerea frontierei de stat a României au obligaţia să
ia măsuri pentru asigurarea condiţiilor corespunzătoare de desfăşurare a
activităţii veterinare, precum şi a bazei materiale şi a forţei de muncă
necesare pentru efectuarea dezinfecţiei, dezinsecţiei şi deratizării în aceste
locuri, precum şi pentru distrugerea cadavrelor de animale, a produselor
improprii consumului uman, a unor deşeuri sau subproduse de origine animală ce
nu sunt destinate consumului uman.
(4) Activitatea de
dezinfecţie a mijloacelor de transport rutiere de la punctele de trecere a
frontierei este asigurată de autoritatea veterinară judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, conform normelor veterinare elaborate de autoritatea
veterinară centrală şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(5) Dacă la punctele de
inspecţie şi controale veterinare de frontieră se depistează boli transmisibile
ale animalelor sau există suspiciunea acestora ori un risc de altă natură ce
poate pune în pericol sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia
animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor, întregul lot de animale
se va returna către ţara de origine, iar dacă această măsură nu este posibilă,
autoritatea veterinară centrală poate dispune tăierea imediată şi valorificarea
în condiţii speciale sau uciderea întregului lot de animale, precum şi
distrugerea obiectelor şi materialelor aferente.
(6) În situaţiile
prevăzute la alin. (5) autoritatea veterinară centrală trebuie să notifice
măsurile dispuse autorităţii veterinare centrale a ţării exportatoare.
(7) Când prin
convenţiile sau acordurile veterinare încheiate de România cu alte state s-a
stabilit altfel, se va proceda potrivit prevederilor acestora.
Art. 41. -
(1) Animalele vii, materialul germinativ de origine animală,
produsele şi subprodusele supuse supravegherii şi controlului veterinar, care
provin din statele membre sau din ţări terţe, fac obiectul inspecţiei şi
controalelor veterinare la frontieră, efectuate de autorităţile veterinare în
baza cerinţelor veterinare specifice prevăzute de normele veterinare elaborate
de autoritatea veterinară centrală şi aprobate prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Animalele provenite
din import se supun în mod obligatoriu carantinei profilactice, în locuri
izolate şi special amenajate, autorizate de autorităţile veterinare judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, care permit introducerea animalelor în
aceste locuri numai după verificarea îndeplinirii cerinţelor veterinare
specifice.
Art. 42. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte şi pune în aplicare
prin autorităţile veterinare cerinţele veterinare privind inspecţia şi
controalele veterinare ce trebuie să se efectueze pentru animalele vii,
materialul germinativ de origine animală, produsele şi subprodusele supuse
supravegherii şi controlului veterinar şi controlează conformitatea cu aceste
cerinţe.
(2) Responsabilitatea
respectării condiţiilor de igienă privind producerea, transportul, punerea pe
piaţă şi comercializarea animalelor vii, materialului germinativ de origine
animală, produselor şi subproduselor supuse supravegherii şi controlului
veterinar aparţine unităţilor prevăzute la art. 18 alin. (1).
(3) Agenţia Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor controlează respectarea condiţiilor de igienă
prevăzute la alin. (2).
(4) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi pune în aplicare programul naţional de
inspecţie şi controale veterinare, stabilind responsabilităţile autorităţii
veterinare centrale şi ale direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 43. - În vederea
importului din ţări terţe al produselor prevăzute la art. 18 alin. (1),
întocmirii listelor oficiale cu ţările, unităţile sau întreprinderile autorizate
pentru export în România, reprezentanţi ai autorităţii veterinare centrale pot
efectua evaluări veterinare în ţările şi la obiectivele menţionate, privind
respectarea cerinţelor veterinare şi conformitatea acestor obiective cu
prevederile legislaţiei veterinare româneşti ce reglementează importul din ţări
terţe.
CAPITOLUL XIII
Cerinţe veterinare privind protecţia şi bunăstarea animalelor
Art. 44. -
(1) Proprietarii, deţinătorii sau îngrijitorii de animale au
obligaţia să respecte şi să aplice prevederile legislaţiei veterinare sau alte
prevederi privind adăpostirea şi îngrijirea animalelor din exploataţii, grădini,
parcuri şi rezervaţii zoologice ori din aglomerările temporare de animale sau pe
perioada păşunatului, în scopul respectării cerinţelor fiziologice şi de
comportament ale acestora, potrivit legislaţiei în domeniul protecţiei şi
bunăstării animalelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele veterinare pentru protecţia
animalelor de fermă, a animalelor în timpul transportului, în timpul tăierii sau
uciderii, a animalelor utilizate în scopuri de cercetare, de experimentare sau
diagnostic, a animalelor din parcurile, grădinile, rezervaţiile zoologice, a
animalelor sălbatice, a animalelor de companie sau de serviciu, a animalelor de
competiţie, a animalelor din aglomerări temporare de animale, a animalelor din
speciile pe cale de dispariţie şi controlează conformitatea cu aceste cerinţe.
(3) Autoritatea
veterinară centrală, în colaborare cu organizaţiile neguvernamentale pentru
protecţia animalelor, va lua măsurile necesare pentru respectarea cerinţelor
veterinare prevăzute la alin. (2).
Art. 45. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte, prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele
veterinare pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu
furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje
complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii şi produse
utilizate în furajarea şi nutriţia animalelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte lista diferitelor categorii de furaje şi materii
furajere, premixuri, aditivi furajeri, furaje complete, furaje suplimentare,
furaje combinate şi a altor materii şi produse utilizate în furajarea sau
nutriţia animalelor în România.
Art. 46. -
(1) Autoritatea veterinară centrală stabileşte, prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cerinţele
veterinare pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul cu
produse medicinale veterinare.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi actualizează, prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, lista unităţilor care
fabrică produse medicinale veterinare, precum şi lista fabricanţilor şi
distribuitorilor autorizaţi să aibă în posesie substanţe active cu proprietăţi
anabolice, antiinfecţioase, antiparazitare, antiinflamatorii, hormonale sau
psihotrope care pot fi folosite la fabricarea produselor medicinale veterinare.
(3) Autoritatea
veterinară centrală stabileşte şi actualizează, prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, lista produselor medicinale
veterinare autorizate, a perioadelor de aşteptare şi întrerupere, precum şi a
interdicţiilor privind utilizarea unora dintre aceste produse.
(4) Autoritatea
veterinară centrală elaborează şi pune în aplicare un program de
farmacovigilenţă.
Art. 47. - Împreună cu
autoritatea naţională responsabilă pentru activităţile de ameliorare şi selecţie
a animalelor şi cu organizaţiile şi asociaţiile crescătorilor de animale,
autoritatea veterinară centrală stabileşte cerinţele veterinare privind
animalele şi activitatea de reproducţie.
CAPITOLUL XIV
Finanţarea şi cheltuielile serviciilor şi activităţilor veterinare de stat
Art. 48. -
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ale unităţilor din subordinea sa,
prevăzute la anexa nr. 2, se asigură din venituri proprii şi din subvenţii
acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor şi Mediului.
(2) Din bugetul Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se asigură finanţarea cheltuielilor,
pe bază de programe ce se aprobă ca anexe la bugetul acesteia, pentru:
a) efectuarea acţiunilor
cuprinse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al
bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia
animalelor şi protecţia mediului;
b) acţiunile cuprinse în
programele naţionale de necesitate şi alertă;
c) acţiunile cuprinse în
programele naţionale de eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor;
d) instituirea,
organizarea şi funcţionarea sistemelor informatice veterinare naţionale;
e) acţiunile privind
identificarea şi înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor, potrivit legii;
f) acţiunile privind
identificarea şi înregistrarea bovinelor, potrivit legii;
g) asigurarea instruirii
continue a medicilor veterinari oficiali şi a medicilor veterinari de liberă
practică împuterniciţi;
h) acţiunile prevăzute
în alte programe naţionale pe care autoritatea veterinară centrală trebuie să le
pună în aplicare;
(3) Activităţile
prevăzute la alin. (2) lit. g) se realizează pe bază de contract încheiat, în
condiţiile legii, cu instituţiile de învăţământ sau cu alte instituţii
abilitate.
(4) Valoarea
operaţiunilor care se realizează în exercitarea activităţii de inspecţie şi
control veterinar se virează lunar de către unităţile prevăzute la art. 19 alin.
(1) în contul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi
a municipiului Bucureşti şi constituie, pentru acestea, venituri proprii
destinate finanţării cheltuielilor curente şi de capital, care se înregistrează
în contabilitate în mod distinct.
(5) Veniturile proprii
pentru instituţiile prevăzute la art. 5 lit. b) şi c) se constituie din
exercitarea activităţii de inspecţie şi control veterinar, din tarife de
manoperă pentru activităţi veterinare şi de laborator, din consultanţă şi din
alte prestaţii specifice: acţiuni de dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare,
examene şi lucrări de laborator, precum şi din alte activităţi din domeniul
veterinar.
(6) Cuantumul tarifelor
pentru veniturile proprii se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(7) Veniturile proprii
ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pentru activităţile
proprii se constituie dintr-o cotă din veniturile proprii ale direcţiilor
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti,
care se virează într-un cont distinct deschis de Agenţia Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor.
(8) Cotele prevăzute la
alin. (7) se aprobă anual prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor, se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor
curente şi de capital ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
şi, în funcţie de politica veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, pot fi
redistribuite la unităţi subordonate.
Art. 49. -
(1) Activitatea de inspecţie şi control veterinar de frontieră se
face de către Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor prin posturile
de inspecţie la frontieră. Veniturile proprii ale Agenţiei Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor se constituie şi din tarifele privind inspecţia şi
controlul veterinar pe care exportatorii, importatorii sau, după caz, persoana
responsabilă, conform convenţiei încheiate, pentru activităţile de tranzit,
import şi export cu animale vii, material germinativ de origine animală, produse
şi subproduse supuse supravegherii şi controlului veterinar au obligaţia să le
achite.
(2) Nivelul tarifelor
prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 50. -
(1) Cheltuielile implicate de executarea măsurilor dispuse de
autoritatea veterinară la posturile de inspecţie la frontieră, prevăzute la art.
40 alin. (5), sunt suportate de exportator, importator sau, după caz, de
persoana responsabilă conform convenţiei încheiate.
(2) Sistemul informatic
veterinar naţional cuprinde: sistemul informatic intranet, sistemul informatic
pentru înregistrarea animalelor, sistemul informatic pentru notificarea bolilor
transmisibile ale animalelor, sistemul informatic rapid de alertă, sistemul
informatic pentru monitorizarea mişcării animalelor, sistemul informatic privind
monitorizarea importului şi tranzitului, sistemul informatic privind
supravegherea veterinară a bolilor transmisibile ale animalelor, precum şi alte
sisteme informatice necesare realizării atribuţiilor serviciilor veterinare de
stat în limitele de competenţă ale acestora.
CAPITOLUL XV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 51. -
(1) Faptele care constituie contravenţii la normele veterinare,
precum şi persoanele care pot să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) Sancţiunile
contravenţionale se aplică şi persoanelor juridice.
(3) Dispoziţiile
prezentei ordonanţe referitoare la contravenţii se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 52. - Pentru
aplicarea unitară a prevederilor prezentei ordonanţe autoritatea veterinară
centrală a României elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, norma veterinară privind definirea
termenilor utilizaţi în domeniul veterinar.
Art. 53. - Ordonanţa
Guvernului nr. 90/2003 privind înfiinţarea Agenţiei Române pentru
Siguranţa Alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
624 din 31 august 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 600/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din 24 decembrie
2003, se modifică după cum urmează:
1. Titlul va avea
următorul cuprins:
"Ordonanţă privind
înfiinţarea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor"
2. Alineatul (2) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
"(2) Finanţarea
Agenţiei se asigură din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului."
3. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
"Art. 2. - Agenţia are
drept scop:
a) apărarea sănătăţii
animalelor, protecţia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale
la om, siguranţa alimentelor de origine animală destinate consumului uman,
salubritatea furajelor pentru animale şi protecţia mediului, în raport cu
creşterea animalelor, identificarea şi înregistrarea animalelor;
b) realizarea
siguranţei alimentelor, de la producerea materiilor prime până la distribuirea
alimentelor către consumator;"
4. După articolul 3
litera f) se introduc literele g)-m) cu următorul cuprins:
"g) organizează
serviciile veterinare de stat şi stabileşte organizarea şi necesităţile de
finanţare ale acestora;
h) organizează
activităţile veterinare publice pe întreg teritoriul ţării, după o concepţie
unitară, pentru asigurarea sănătăţii animalelor, a sănătăţii publice, protecţiei
animalelor, protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor;
i) stabileşte
atribuţiile şi responsabilităţile serviciilor veterinare de stat;
j) elaborează şi
promovează, în colaborare cu alte autorităţi abilitate implicate, cadrul legal
în domeniul siguranţei şi calităţii alimentelor;
k) participă la
activitatea de standardizare, gradare şi calificare a produselor alimentare;
l) organizează
activitatea în domeniul siguranţei şi calităţii alimentelor, în colaborare cu
alte autorităţi abilitate implicate, conform limitelor de competenţă legale;
m) realizează, în
colaborare cu alte autorităţi abilitate implicate, sistemul de analiză,
gestionare şi comunicare a riscului în domeniul siguranţei şi calităţii
alimentelor."
5. Alineatul (1) al
articolului 4 se abrogă.
6. Alineatul (1) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Agenţia
este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru pe o perioadă de 5 ani."
7. Alineatul (4) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
"(4) Preşedintele
Agenţiei este ordonator secundar de credite."
8. După articolul 7 se
introduce articolul 71 cu următorul cuprins:
"Art. 71. -
Secretarul general al Agenţiei este numit prin decizie a primului-ministru.
Atribuţiile sale sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor."
9. După articolul 9 se
introduce articolul 91 cu următorul cuprins:
"Art. 91. -
Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor poate contracta servicii de
consultanţă în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicării, relaţiilor
publice, organizării campaniilor de promovare, educare şi informare referitoare
la activitatea specifică, precum şi în domeniul specific de activitate."
Art. 54. - În tot
cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 90/2003 sintagma "Agenţia Română
pentru Siguranţa Alimentelor" se înlocuieşte cu sintagma "Agenţia Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor".
Art. 55. - Ordonanţa
Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecţie la
frontieră organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru
importul, exportul şi tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor
veterinare, precum şi condiţiile de aprobare a posturilor de inspecţie la
frontieră responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii şi
produselor provenind din ţările terţe, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 524/2003, se modifică după cum urmează:
1. Litera d) a
articolului 3 va avea următorul cuprins:
"d) administrator -
Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor."
2. Alineatul (1) al
articolului 4 va avea următorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Pentru a
fi incluse în lista posturilor de inspecţie la frontieră aprobate pentru
controlul animalelor vii, al produselor de origine animală şi al altor produse
supuse controalelor veterinare, PIF trebuie să corespundă condiţiilor generale
şi speciale stabilite de autoritatea veterinară centrală a României prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
3. Alineatul (1) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
"Art. 5. - (1)
Închiderea temporară sau permanentă a PIF sau a unui centru de inspecţie din
structura acestuia, precum şi reactualizarea listei punctelor de inspecţie la
frontieră în care sunt organizate controale veterinare se fac prin ordin comun
al autorităţilor publice centrale care răspund de administraţia publică,
agricultură, alimentaţie, silvicultură, protecţia mediului, transport şi al
autorităţii veterinare centrale."
4. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
"Art. 6. - Tipurile de
mărfuri care sunt supuse controlului veterinar pentru fiecare PIF se vor stabili
prin ordin comun al autorităţilor publice centrale care răspund de administraţia
publică, agricultură, alimentaţie, veterinar şi siguranţa alimentelor,
silvicultură, protecţia mediului şi transport."
5. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
"Art. 7. - Serviciile
veterinare de control de la punctele de trecere a frontierei se organizează şi
funcţionează în cadrul PIF, în structura Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor."
6. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
"Art. 9. - Atribuţiile
personalului angajat în PIF se vor stabili prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
7. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
"Art. 10. - Coordonarea
şi controlul activităţii tehnice şi administrative a PIF, competenţele şi
responsabilităţile pe linie de comandă sunt stabilite prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor."
8. Alineatul (3) al
articolului 11 va avea următorul cuprins:
"(3) După realizarea
dezbaterilor menţionate, Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului,
Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Finanţelor Publice, Agenţia
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor şi Autoritatea Naţională a Vămilor
vor elabora norme metodologice pentru implementarea prevederilor prezentei
ordonanţe, privind strategia pe termen lung, care se vor aproba prin hotărâre a
Guvernului şi vor cuprinde răspunderile şi termenele, încadrate în strategia
naţională privind aderarea la Uniunea Europeană, pentru cei responsabili cu
construirea, echiparea şi asigurarea de personal pentru viitoarele PIF de
interes naţional."
9. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
"Art. 12. - Agenţia
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor este responsabilă pentru finanţarea
proiectării şi construirii PIF prevăzute în strategia pe termen lung."
10. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
"Art. 13. - Imobilele
necesare constituirii şi funcţionării PIF vor fi dobândite în proprietatea
publică a statului în unul dintre modurile prevăzute la art. 7 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia şi
vor fi date în administrarea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor."
Art. 56. -
(1) Structura organizatorică, funcţionarea şi numărul de posturi
ale Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, ale institutelor
veterinare şi ale direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Numărul de posturi
al Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se asigură prin preluarea
unui număr de 14 posturi finanţate de la bugetul de stat de la Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, 14 posturi finanţate de la bugetul
de stat de la Ministerul Sănătăţii şi 35 de posturi finanţate de la bugetul de
stat preluate prin reorganizarea Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare din
cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului şi a posturilor
finanţate din venituri proprii şi subvenţiile acordate de la bugetul de stat
aferente unităţilor subordonate ce trec din subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului la Agenţia Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor.
(3) Personalul din
cadrul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi din cadrul
direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a
municipiului Bucureşti este format atât din funcţionari publici, cât şi din
personal contractual.
(4) Salarizarea
personalului din cadrul Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor se
face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului salarizat din venituri
proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, iar salarizarea personalului din
direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din
serviciile descentralizate ale ministerelor.
(5) Personalul din
cadrul institutelor centrale este format atât din funcţionari publici, cât şi
din personal contractual. Salarizarea personalului se face potrivit prevederilor
legale aplicabile personalului din unităţile bugetare.
(6) Încadrarea în noua
structură organizatorică a personalului se face pe baza unui test de verificare
a cunoştinţelor profesionale, în limita posturilor disponibile.
Art. 57. -
(1) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă
modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe în
structura bugetului de stat, a bugetului Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor şi Mediului şi a bugetului Ministerului Sănătăţii pe anul 2004 şi în
anexele la acestea, pe baza protocolului de predare-primire încheiat între
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, Ministerul Sănătăţii şi
Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 6 luni de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Până la încheierea
protocolului prevăzut la alin. (1) finanţarea acţiunilor şi a activităţilor
Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor prevăzute în
anexa nr. 2 se asigură de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi
Mediului.
(3) Până la încheierea
protocolului prevăzut la alin. (1), de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului se asigură sursele
financiare pentru activităţile prevăzute în:
a) Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea şi înregistrarea
bovinelor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
708 din 27 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
25/2003;
b) Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea şi înregistrarea
suinelor, ovinelor şi caprinelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003;
c) Ordonanţa Guvernului
nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecţie la frontieră
organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul,
exportul şi tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare,
precum şi condiţiile de aprobare a posturilor de inspecţie la frontieră
responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii şi produselor
provenind din ţările terţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
524/2003.
Art. 58. - Articolul 5
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea
şi înregistrarea bovinelor în România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 25/2003, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5. - Atribuirea
contractelor de servicii privind aplicarea mărcilor auriculare se face, cu
respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, de către Agenţia Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor medicilor veterinari organizaţi în condiţiile
legii, pe baza fondurilor alocate cu această destinaţie."
Art. 59. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 127/2003 privind identificarea şi înregistrarea
suinelor, ovinelor şi caprinelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 931 din 23 decembrie 2003, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
"Art. 3. - Atribuirea
contractelor de servicii privind aplicarea mărcilor/crotaliilor auriculare şi
înregistrarea suinelor, ovinelor şi caprinelor se face, cu respectarea
legislaţiei privind achiziţiile publice, de către Agenţia Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor medicilor veterinari organizaţi în condiţiile legii, pe
baza fondurilor alocate cu această destinaţie."
2. Alineatul (3) al
articolului 4 va avea următorul cuprins:
"(3) Achiziţionarea
elementelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pentru identificarea suinelor,
ovinelor şi caprinelor se face de către Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor prin licitaţie publică, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 212/2002, cu modificările şi
completările ulterioare."
Art. 60. - Toate
referirile la "Agenţia Naţională Sanitară Veterinară" din legislaţia în vigoare
se consideră ca fiind făcute la "Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor".
Art. 61. - Anexele nr.
1-5 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă.
Art. 62. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă Legea sanitară veterinară
nr. 60/1974, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
626 din 2 septembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
───────────────
p. Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru administraţia publică,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucureşti, 29 ianuarie
2004.
Nr. 42.
ANEXA Nr. 1
DEFINIREA TERMENILOR
- Agenţia Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor - autoritate de reglementare în domeniul veterinar
şi pentru siguranţa alimentelor, organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea
directă a primului-ministru;
- activitate veterinară
- activitatea desfăşurată pe teritoriul României de un medic veterinar în
limitele de competenţă ale serviciilor veterinare prevăzute de prezenta
ordonanţă;
- activitate veterinară
publică - activităţi veterinare strategice, de interes naţional, efectuate în
limitele de competenţă ale serviciilor veterinare, pentru aplicarea strategiilor
şi politicilor guvernamentale de apărare şi îmbunătăţire a statusului de
sănătate a animalelor, pentru protecţia sănătăţii publice, a animalelor,
protecţia mediului şi siguranţa alimentelor;
- activitate veterinară
de liberă practică - activităţi veterinare, altele decât cele publice, efectuate
de medicii veterinari de liberă practică potrivit legii;
- autoritate veterinară
- autoritatea veterinară centrală ce are atribuţii în domeniile de competenţă
ale serviciilor veterinare sau orice altă autoritate din domeniul veterinar
căreia i s-au delegat aceste puteri şi competenţe;
- autoritate veterinară
centrală - serviciul veterinar central al României, ce are responsabilitatea
elaborării şi implementării strategiilor guvernamentale în domeniul veterinar, a
definirii competenţelor şi atribuţiilor serviciilor veterinare, a stabilirii,
gestionării, realizării şi controlului activităţilor veterinare publice;
- autoritate veterinară
judeţeană - serviciile publice veterinare descentralizate, subordonate tehnic şi
administrativ autorităţii veterinare centrale, având autoritatea şi
responsabilitatea aplicării strategiilor guvernamentale în domeniul veterinar pe
teritoriul judeţului respectiv, a gestionării, realizării şi controlului
activităţilor veterinare publice la acest nivel, precum şi alte competenţe
delegate de autoritatea veterinară centrală; este reprezentată de direcţia
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti;
- autoritate veterinară
locală - autoritatea de la nivelul circumscripţiilor veterinare teritoriale,
subordonată tehnic şi administrativ autorităţii veterinare judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, care are responsabilitatea realizării, gestionării şi
notificării activităţilor veterinare publice; este reprezentată de medicul
veterinar oficial;
- medic veterinar
oficial - medicul veterinar angajat şi retribuit de stat, desemnat pentru a
realiza activităţile veterinare stabilite de autoritatea veterinară la care îşi
desfăşoară activitatea;
- medic veterinar de
liberă practică - medicul veterinar care efectuează activităţi veterinare de
liberă practică, în condiţiile legii;
- medic veterinar de
liberă practică împuternicit - medicul veterinar de liberă practică împuternicit
de autoritatea veterinară judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe bază
de contract, să efectueze unele activităţi veterinare publice, în condiţiile
legii;
- state membre - statele
membre ale Uniunii Europene;
- ţări terţe - orice alt
stat decât statele cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte
înţelegeri internaţionale privind domeniul veterinar;
- animal - mamifere,
păsări domestice şi sălbatice, peşti, albine, viermi de mătase, batracieni,
moluşte, gasteropode, crustacee şi tunicate;
- punerea sub sechestru
veterinar - procedura ce constituie o atribuţie a autorităţilor veterinare şi
care constă în interzicerea punerii pe piaţă, comercializării şi mişcării unor
animale vii, produse germinative de origine animală şi a altor produse supuse
supravegherii şi controlului veterinar, precum şi în cazarea sau depozitarea
acestora în spaţiile desemnate de autoritatea veterinară, în vederea stabilirii
destinaţiei finale sau distrugerii ori procesării adecvate a acestora;
- confiscare - scoaterea
din consumul uman, punerea sub restricţii veterinare şi dirijarea pentru
prelucrare tehnică sau, după caz, pentru distrugere a produselor şi
subproduselor supuse supravegherii şi controlului veterinar, care la controlul
veterinar sunt declarate necorespunzătoare pentru consumul uman;
- distrugere -
neutralizarea deşeurilor de origine animală prin incinerare, coincinerare sau
îngropare;
- ucidere - aplicarea
unei metode (utilizarea pistolului cu glonţ liber sau a puştii, electrocutarea,
expunerea la dioxid de carbon etc.) care să cauzeze o moarte sigură, precum şi
injectarea unei supradoze de medicament cu proprietăţi anestezice sau a unui
produs autorizat pentru eutanasie;
- tăiere - provocarea
morţii unui animal prin sângerare, pentru a obţine produse destinate consumului
uman.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢI
care
funcţionează în subordinea Agenţiei Veterinare şi
pentru Siguranţa
Alimentelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea unităţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Instituţii publice cu personalitate juridică:
1. Direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti, inclusiv laboratoarele veterinare de stat
2. Institutele veterinare:
a) Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală
b) Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară
c) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar
II. Instituţii publice fără personalitate juridică:
1. Circumscripţiile veterinare zonale
2. Circumscripţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
3. Posturile de inspecţie la frontieră
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA Nr. 3
TAXE
pentru
eliberarea avizului veterinar de import, export, tranzit, a
acordului
veterinar pentru import, a certificatului de abilitare şi
a certificatului de
înregistrare şi reînregistrare a medicamentelor,
produselor biologice şi a
altor produse de uz veterinar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Lei/U.M./
crt. Specificaţie U.M. produs
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Aviz veterinar de import:
- materii prime furajere, furaje concentrate, bumbac, premixuri,
aditivi furajeri, făinuri proteice, medicamente pulvis şi altele tonă 3.000
- animale mici pentru reproducţie, animale mici pentru măcelărie,
animale mici pentru concurs, expoziţii, păsări exotice cap 3.000
- animale mijlocii pentru măcelărie, animale mijlocii pentru
reproducţie cap 3.000
2. - ouă pentru incubaţie 1.000 bucăţi 10.000
3. - animale mari pentru măcelărie, animale mari pentru concurs,
animale mari pentru reproducţie cap 25.000
- păsări pentru carne cap 5.000
- păsări pentru reproducţie, porumbei pentru concurs, expoziţii,
alte manifestări cap 5.000
4. - pui de o zi 1.000 cap 10.000
- pui reproducţie şi/sau creştere 1.000 cap
5. - animale de companie (câini, pisici, maimuţe şi altele) cap 50.000
6. - medicamente, produse biologice, kituri de uz veterinar, lot 150.000
alte produse de uz veterinar, până la 1.000 flacoane
7. - medicamente de uz veterinar, alte produse de uz veterinar, lot 200.000
între 1.000-5.000 flacoane
8. - medicamente de uz veterinar, alte produse de uz veterinar, lot 400.000
peste 5.000 flacoane
9. - familii de albine familie nu se
taxează
10. - ouă pentru consum 1.000 buc. 25.000
11. - lapte, lapte condensat 100 litri 25.000
12. - slănină crudă, grăsimi tehnice tonă 4.000
13. - subproduse comestibile (cap, creier, limbă, burtă, organe, tonă 5.000
membrane etc.)
- untură, cochilii de melci, organe necomestibile, coarne,
copite, unghii, ongloane, aditivi şi emulgatori alimentari,
clei de oase, enzime pentru industria alimentară, adezivi
pentru industria alimentară, izolat proteic alimentar, gelatină
alimentară şi tehnică
14. - produse lactate proaspete (iaurt, frişcă etc.), lapte praf,
unt, brânzeturi, caşcaval, îngheţată, inclusiv praf de îngheţată,
ingredienţi şi arome pentru îngheţată, subproduse lactate (zer,
cazeină), cheag, gogoşi de mătase, condimente, lână, piei brute,
pene, păr tonă 100.000
15. - produse apicole (ceară, polen, venin etc.) kg 15.000
16. - ouă de viermi de mătase kg 150.000
17. - produse din ouă (praf, maioneză, melanj etc.), miere de albine, tonă 150.000
membrane artificiale
18. - peşte viu, peşte proaspăt, refrigerat, congelat, produse din
peşte, inclusiv icre, pulpe de broască, carne melci, stridii,
scoici, raci, fructe de mare, vânat mare, vânat mic (în blană,
în pene) tonă 200.000
- căzătură coarne, conserve şi concentrate pentru hrana
animalelor, carne (toate speciile), conserve, semiconserve,
preparate din carne, inclusiv supe şi sosuri concentrate, piei
semiprelucrate, subproduse de abator pentru industria
farmaceutică tonă 200.000
19. - trofee de vânătoare şi blănuri bucată 600.000
20. - alte produse nenominalizate tonă, kg, hl
sau alte
unităţi
de măsură 50.000
21. - mostre până la 100 kg total nu se
taxează
- produse de uz veterinar pentru înregistrare
- ajutoare umanitare
- donaţii în cadrul ajutoarelor umanitare de orice fel
22. Certificat de abilitare bucată 2.500.000
23. Certificat de înregistrare şi reînregistrare medicamente, produse
biologice şi alte produse de uz veterinar produs 15.000.000
24. Acord veterinar de import bucată 300.000
25. Aviz veterinar pentru export: nu se
taxează
- animale, produse de origine animală, furaje şi alte produse
supuse controlului veterinar
26. Aviz veterinar de tranzit: nu se
taxează
- animale, produse de origine animală, furaje şi alte produse
supuse controlului veterinar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTĂ:
Taxa pentru cantităţile
exprimate în fracţiuni faţă de unitatea de măsură prevăzută în prezenta
ordonanţă se calculează proporţional cu cantitatea avizată.
ANEXA Nr. 4
TAXE
pentru
eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea
şi construirea
obiectivelor supuse controlului veterinar
Taxele pentru
eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea şi construirea de
noi obiective supuse controlului veterinar sunt în valoare de 50% din taxa
prevăzută pentru autorizarea veterinară de funcţionare a acestora.
ANEXA Nr. 5
TAXE
pentru eliberarea certificatelor veterinare pentru transportul intern al animalelor, produselor
de origine animală, furajelor şi altor mărfuri supuse controlului veterinar, precum şi a
certificatelor de sănătate pentru export animale şi certificatelor veterinare pentru export
produse, subproduse comestibile şi necomestibile de origine animală
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Taxa
crt. Specificaţie U.M. (lei/U.M.)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. A. Pentru intern:
Certificat veterinar pentru transport animale nu se taxează
2. Certificat veterinar pentru transport ouă de viermi de mătase nu se taxează
3. Certificat veterinar pentru transport puiet de peşti fitofagi, icre
embrionate şi puiet de peşte sau peşte destinat repopulării nu se taxează
4. Certificat veterinar pentru transport gunoi de grajd în scopul nu se taxează
comercializării
5. Certificat veterinar pentru transport cadavre, deşeuri de abator nu se taxează
6. Certificat veterinar pentru transport furaje tonă 50.000
7. Certificat veterinar pentru transport ouă pentru incubaţie nu se taxează
8. Certificat veterinar pentru transport produse de origine animală: nu se taxează
- carne toate speciile, inclusiv vânat împuşcat destinat consumului public
- slănină, seu, subproduse comestibile: organe, intestine, stomacuri
- grăsimi tehnice, oase, păr, piei, coarne, unghii, copite
- alte produse de origine animală nenominalizate
- produse din carne (preparate din carne, conserve, semiconserve carne,
alte produse din carne)
- lapte lichid şi lapte condensat
- produse lactate proaspete
- brânzeturi, unt, îngheţată, lapte praf, praf de îngheţată, cazeină
- alte produse din lapte nenominalizate
- peşte viu, peşte refrigerat, peşte congelat, peşte sărat, peşte afumat
- conserve, semiconserve peşte
- icre de sturion
- icre tarama
- alte produse din peşte nenominalizate
- miere de albine
- produse apicole (ceară albine, lăptişor de matcă, polen etc.)
- alte produse apicole nenominalizate
- ouă pentru consum
- produse din ouă (melanj, praf de ouă, maioneză)
- alte produse din ouă nenominalizate
9. Certificat veterinar de sănătate animală pentru intern nu se taxează
B. Pentru export:
10. Certificat veterinar pentru sănătate pentru export animale şi certificat
de transport internaţional nu se taxează
11. Certificat veterinar pentru export produse, subproduse comestibile şi
necomestibile de origine animală, cu excepţia trofeelor nu se taxează
12. Certificat veterinar de sănătate pentru export trofee:
- urşi, cerbi trofeu 3.000.000
- capre negre trofeu 2.000.000
- mistreţi, căpriori, cerb trofeu 1.000.000
- alte animale sălbatice (lup, vulpe, pisică sălbatică, viezure, jder etc.) trofeu 1.000.000
- blănuri bucată 1.000.000
- coarne cerbi, colţi mistreţ trofeu 500.000
- cocoşi de munte trofeu 250.000
- iepuri, fazani, raţe, gâşte sălbatice, potârnichi trofeu 100.000
- alte păsări sălbatice (prepeliţe, porumbei, turturele, sitari, grauri, trofeu 50.000
sturzi etc.)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTĂ:
Taxa pentru cantităţile
exprimate în fracţiuni faţă de unitatea de măsură prevăzută în prezenta lege se
calculează proporţional cu cantitatea avizată.