Ministerul Economiei şi Comerţului
|
Procedură
din 01/06/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din
24/07/2006
privind efectuarea inspecţiilor instalaţiilor de testare
şi verificarea studiilor în vederea respectării principiilor de bună
practică de laborator
|
|
Introducere
Scopul prezentei anexe este de a
stabili procedurile privind efectuarea inspecţiilor instalaţiilor de testare şi
verificarea studiilor în vederea respectării principiilor de bună practică de
laborator (BPL), care să fie reciproc acceptabile de către ţările membre ale
Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Prezenta anexă se
referă în special la inspecţiile instalaţiilor de testare, activitate căreia îi
este consacrată o mare parte din timp de către inspectorii care verifică
respectarea principiilor BPL. O inspecţie la o instalaţie de testare include în
mod obişnuit verificarea studiului sau reverificarea, dar verificări ale
studiilor trebuie totodată efectuate la anumite intervale de timp, la
solicitarea, de exemplu, a unei autorităţi de reglementare. La sfârşitul
prezentei anexe se găsesc îndrumări generale pentru efectuarea verificărilor
studiilor.
Inspecţiile instalaţiilor de testare
se efectuează pentru a se determina gradul de conformitate a instalaţiilor de
testare şi a studiilor cu principiile BPL şi pentru a se stabili integritatea
datelor rezultate, astfel încât să se asigure că acestea au calitatea adecvată
pentru evaluarea şi luarea deciziilor de către autorităţile de reglementare. În
urma acestor inspecţii se elaborează rapoarte în care se precizează gradul de
conformitate a unei instalaţii de testare cu principiile BPL. Inspecţiile
instalaţiilor de testare trebuie să fie efectuate cu regularitate pentru a se
realiza şi a se păstra înregistrări privind situaţia conformităţii instalaţiilor
de testare cu BPL.
Alte precizări cu privire la multe
dintre punctele din prezenta anexă se pot obţine prin trimitere la documentele
OCDE referitoare la BPL (privind, de exemplu, rolul şi responsabilităţile
directorului de studiu).
Definirea termenilor
Prezentei anexe îi este aplicabilă
terminologia utilizată în Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind
aprobarea Principiilor de bună practică de laborator, precum şi inspecţia şi
verificarea respectării acestora în cazul testărilor efectuate asupra
substanţelor chimice, cu modificările şi completările ulterioare.
Inspecţiile instalaţiilor de testare
Inspecţiile pentru verificarea
respectării principiilor BPL se pot efectua la orice instalaţie de testare care
furnizează date referitoare la securitatea sănătăţii şi a mediului, necesare în
scopuri de reglementare.
Inspectorilor li se poate solicita
să verifice date referitoare la proprietăţile fizice, chimice, toxicologice sau
ecotoxicologice ale unei substanţe sau ale unui preparat. În unele cazuri este
posibil ca inspectorii să aibă nevoie de ajutorul specialiştilor din anumite
domenii.
Având în vedere marea diversitate a
instalaţiilor - atât în privinţa amplasării, cât şi a structurii administrative
-, precum şi a tipurilor de studii pe care le întâlnesc inspectorii, aceştia
trebuie să decidă singuri în evaluarea gradului şi nivelului conformităţii cu
principiile BPL.
Inspectorii trebuie să adopte o
abordare uniformă pentru a evalua dacă în cazul unei anumite instalaţii de
testare sau al unui studiu specific se obţine un nivel adecvat de conformitate
cu fiecare dintre principiile BPL.
În capitolele ce urmează se regăsesc
îndrumări privind diferitele aspecte ale instalaţiei de testare, inclusiv
personalul şi procedurile acesteia, care pot fi examinate de inspectori. În
fiecare capitol se specifică scopul şi, de asemenea, se prezintă o listă
reprezentativă a aspectelor specifice care pot fi avute în vedere în timpul
inspecţiei unei instalaţii de testare. Aceste liste nu se doresc a fi exhaustive
şi nu vor fi considerate ca atare.
Inspectorii nu trebuie să se
preocupe de planul ştiinţific al studiului sau de interpretarea rezultatelor
studiilor referitoare la riscurile pentru sănătatea oamenilor sau pentru mediu.
De aceste aspecte răspund autorităţile de reglementare cărora li se prezintă
datele în scop de reglementare.
Inspecţiile instalaţiilor de testare
şi verificarea studiilor perturbă inevitabil activităţile normale din
instalaţiile de testare. Din acest motiv inspectorii trebuie să îşi desfăşoare
activitatea într-un mod atent planificat şi, în măsura în care este posibil, să
ţină cont de punctul de vedere al conducerii instalaţiei de testare cu privire
la perioada vizitelor în anumite sectoare ale instalaţiei de testare.
În timpul efectuării inspecţiilor
instalaţiilor de testare şi a verificărilor studiilor la instalaţiile de
testare, inspectorii au acces la informaţii confidenţiale cu valoare comercială.
Este esenţial ca aceştia să ia măsurile necesare pentru ca aceste informaţii să
fie văzute doar de personalul autorizat. Obligaţiile lor în această privinţă
sunt stabilite în cadrul programului privind respectarea principiilor BPL.
Inspecţiile instalaţiilor de testare
se efectuează în scopul determinării gradului de conformitate a instalaţiilor de
testare cu principiile BPL.
Procedurile de inspecţie a
instalaţiilor de testare şi a studiilor cuprind:
I. inspecţia
preliminară;
II. pregătirea
organizatorică a inspecţiei;
III. desfăşurarea
inspecţiei; elementele inspectate:
1. inspecţia privind
organizarea şi personalul instalaţiei de testare;
2. inspecţia privind
programul de asigurare a calităţii;
3. inspecţia privind
instalaţiile;
4. inspecţia privind
îngrijirea, cazarea şi izolarea sistemelor de testare biologice;
5. inspecţia privind
aparatele, materialele, reactivii şi eşantioanele;
6. inspecţia privind
sistemele de testare;
7. inspecţia privind
substanţele de testare şi de referinţă;
8. inspecţia privind
procedurile standard de operare;
9. inspecţia privind
realizarea studiului;
10. inspecţia privind
rapoartele finale;
11. inspecţia privind
stocarea şi păstrarea documentelor şi materialelor;
12. inspecţia privind
verificarea studiilor;
IV. finalizarea
inspecţiilor instalaţiilor de testare şi a verificărilor de studii.
CAPITOLUL I
Inspecţia preliminară
1. Autoritatea
competentă pentru verificarea respectării principiilor BPL iniţiază inspecţia
instalaţiilor de testare printr-o inspecţie preliminară. Inspecţia preliminară
are ca scop familiarizarea inspectorului cu instalaţia supusă inspecţiei, cu
privire la structura administrativă, planul clădirilor şi domeniul studiilor pe
care le efectuează.
2. În cadrul
inspecţiilor preliminare inspectorii trebuie să se familiarizeze cu instalaţia
de testare pe care urmează să o viziteze; ei trebuie să treacă în revistă toate
informaţiile existente privind instalaţia de testare. Aceste informaţii pot
include rapoarte ale inspecţiilor anterioare, planul încăperilor instalaţiei,
organigrame, rapoarte de studii, protocoale de studiu, curriculum vitae (CV-uri)
ale personalului, documente care furnizează informaţii cu privire la:
a) tipul, mărimea şi
amplasarea instalaţiei de testare;
b) domeniul studiilor
care pot fi întâlnite în timpul inspecţiei;
c) structura
administrativă a instalaţiei.
3. Inspectorii trebuie,
mai ales, să observe orice deficienţe apărute de la inspecţiile precedente ale
instalaţiilor de testare. Dacă nu s-au efectuat inspecţii anterioare, se poate
efectua o inspecţie preliminară pentru a se obţine informaţii relevante.
4. Instalaţiile de
testare pot fi informate cu privire la:
a) data şi ora de sosire
a inspectorilor;
b) obiectul inspecţiei;
c) durata inspecţiei;
d) solicitarea anumitor
documente sau dosare pentru a fi puse la dispoziţie inspectorilor în cursul
inspecţiei.
5. Instalaţiile de
testare asigură în cursul inspecţiei:
a) prezenţa
personalului;
b) disponibilitatea
documentaţiei.
CAPITOLUL II
Pregătirea organizatorică a inspecţiei
1. Şedinţa de deschidere
a inspecţiei
1.1. La şedinţa de
deschidere a inspecţiei, inspectorii împreună cu conducerea instalaţiei de
testare stabilesc:
a) motivele inspecţiei
instalaţiei de testare sau ale verificării studiului/studiilor;
b) identificarea
sectoarelor instalaţiei de testare care urmează să fie inspectate;
c) identificarea
studiilor alese pentru verificare;
d) identificarea
documentelor solicitate pentru verificare;
e) identificarea
membrilor personalului aferent sectoarelor inspectate;
f) detaliile
administrative şi practice ale inspecţiei instalaţiei de testare.
1.2. La şedinţa de
deschidere a inspecţiei, inspectorii au următoarele sarcini:
a) să prezinte
obiectivul şi durata inspecţiei;
b) să indice
documentaţia pe care o solicită pentru inspecţia instalaţiei de testare,
respectiv listele studiilor în curs de desfăşurare şi finalizate, planurile
studiilor, procedurile standard de operare, rapoartele studiilor sau orice altă
documentaţie relevantă. Se va stabili modalitatea de acces la documentaţia
solicitată şi, dacă este cazul, de copiere a acesteia;
c) să solicite
informaţii privind structura administrativă (organizarea) şi personalul
instalaţiei;
d) să solicite
informaţii referitoare la efectuarea în sectoarele instalaţiei de testare în
care sunt realizate studii conform principiilor BPL a unor studii care nu sunt
supuse principiilor BPL;
e) să stabilească
sectoarele instalaţiei de testare care vor fi supuse inspecţiei instalaţiei de
testare;
f) să indice, în vederea
verificării studiului, care sunt documentele şi eşantioanele pe care le solicită
din studiul/studiile în curs de desfăşurare sau finalizat/finalizate ales/alese;
g) să comunice faptul că
la sfârşitul inspecţiei va avea loc o şedinţă de încheiere;
h) să stabilească
contacte cu serviciul de asigurare a calităţii din cadrul instalaţiei de testare
înainte de a începe inspecţia instalaţiei de testare.
2. Ca regulă generală,
este util ca inspectorii, pe durata efectuării inspecţiei, să fie însoţiţi de un
membru al serviciului de asigurare a calităţii al instalaţiei de testare.
3. Inspectorii pot
solicita o încăpere care să le fie rezervată în scopul analizării documentelor
şi pentru activităţile legate de inspecţie.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea inspecţiei; elementele inspectate
1. Inspecţia privind
organizarea şi personalul instalaţiei de testare
1.1. Inspecţia urmăreşte
următoarele obiective:
a) să stabilească dacă
instalaţia de testare dispune de un număr suficient de persoane calificate şi de
resurse de personal;
b) să stabilească dacă
instalaţia de testare dispune de un număr suficient de servicii-suport pentru
diversitatea şi numărul de studii efectuate;
c) să verifice dacă
structura administrativă este corespunzătoare;
d) să verifice dacă
conducerea instalaţiei de testare a stabilit o politică referitoare la
instruirea şi supravegherea sănătăţii personalului instalaţiei, adecvată
studiilor realizate în instalaţie.
1.2. Conducerea
instalaţiei de testare furnizează următoarele documente:
a) planul încăperilor;
b) organigramele privind
gestionarea instalaţiei şi organizarea acesteia din punct de vedere ştiinţific;
c) curriculum vitae ale
personalului implicat în categoria/categoriile studiilor alese pentru
verificare;
d) lista/listele
studiilor în curs de desfăşurare şi finalizate, precum şi informaţiile privind
categoria studiului, data de începere şi de sfârşit a studiului, sistemele de
testare, metodele de testare a substanţei pentru testare şi numele directorului
studiului;
e) politica de
supraveghere a sănătăţii personalului;
f) fişele de post,
programul de instruire a personalului şi înregistrări ale instruirilor;
g) fişierul cu
procedurile standard de operare ale instalaţiei;
h) procedurile standard
de operare specifice studiilor sau proceselor inspectate ori verificate;
i) lista/listele
cuprinzând directorii studiilor şi sponsorii studiilor verificate.
1.3. Inspectorul
verifică în special:
a) listele cuprinzând
studiile în curs de desfăşurare şi finalizate, în vederea evaluării volumului de
lucrări realizate în instalaţia de testare;
b) identitatea şi
calificarea directorilor studiilor, ale responsabilului cu asigurarea calităţii,
precum şi ale altor membri din rândul personalului;
c) existenţa
procedurilor standard de operare pentru toate sectoarele de testare relevante.
2. Inspecţia privind
programul de asigurare a calităţii
2.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă conducerea instalaţiei de testare dispune de sisteme
corespunzătoare pentru a se asigura că studiile sunt realizate în conformitate
cu principiile BPL.
2.2. Responsabilul cu
asigurarea calităţii prezintă sistemele şi metodele utilizate pentru inspecţia
şi verificarea calităţii studiilor, precum şi sistemul de înregistrare a
observaţiilor rezultate la verificarea calităţii.
2.3. Inspectorii
verifică:
a) calificarea
responsabilului cu asigurarea calităţii şi a întregului personal însărcinat cu
asigurarea calităţii;
b) independenţa
serviciului de asigurare a calităţii faţă de personalul participant la studii;
c) modul în care
serviciul de asigurare a calităţii programează şi efectuează inspecţiile,
verifică fazele critice ale unui studiu, precum şi resursele de care dispune
pentru activităţile de inspecţie şi de verificare a calităţii;
d) existenţa metodelor
de verificare pe bază de eşantioane, atunci când, dată fiind durata foarte
scurtă a studiilor, verificarea fiecărui studiu nu este posibilă;
e) amploarea şi precizia
verificării asigurării calităţii în timpul realizării practice a studiului;
f) amploarea şi precizia
verificării asigurării calităţii în timpul funcţionării curente a instalaţiei de
testare;
g) procedurile de
verificare a calităţii raportului final pentru a se asigura că acesta reflectă
datele primare;
h) modul în care
serviciul de asigurare a calităţii informează conducerea instalaţiei de testare
asupra problemelor care pot altera calitatea sau integritatea unui studiu;
i) măsurile luate de
serviciul de asigurare a calităţii atunci când sunt constatate abateri;
j) rolul serviciului de
asigurare a calităţii în cazul în care studiile sunt realizate în parte sau în
totalitate în laboratoare subcontractate;
k) contribuţia, după
caz, a serviciului de asigurare a calităţii la analizarea, revizuirea şi
actualizarea procedurilor standard de operare.
3. Inspecţia privind
instalaţiile
3.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă instalaţia de testare, în spaţii închise sau deschise,
prezintă dimensiunile, proiectarea şi amplasarea care îi permit să răspundă
cerinţelor necesare pentru realizarea studiilor.
3.2. Inspectorul
verifică îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) proiectarea
instalaţiei de testare permite o separare corespunzătoare a activităţilor,
astfel încât, de exemplu, substanţele pentru testare, animalele, hrana
animalelor, specimenele bolnave aferente unui studiu să nu poată fi confundate
cu cele aferente altor studii;
b) existenţa
procedurilor de control şi de verificare a condiţiilor de mediu şi funcţionarea
corespunzătoare în zonele critice, de exemplu spaţiile pentru animale şi pentru
alte sisteme de testare biologice, spaţiile pentru stocarea substanţelor pentru
testare şi laboratoarele;
c) întreţinerea
corespunzătoare a instalaţiilor şi existenţa, în caz de nevoie, a procedurilor
de deparazitare.
4. Inspecţia privind
îngrijirea, cazarea şi izolarea sistemelor de testare biologice
4.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă, în cazul studiilor realizate prin teste pe animale sau alte
sisteme de testare biologice, instalaţia de testare dispune de instalaţii-suport
şi de condiţii corespunzătoare pentru a asigura îngrijirea, cazarea şi izolarea
lor, astfel încât să prevină stresul şi alte probleme care ar putea afecta
sistemele de testare şi implicit calitatea datelor. Instalaţia de testare poate
să realizeze studii care necesită o varietate de specii de animale sau plante,
precum şi sisteme microbiene ori alte sisteme celulare sau subcelulare. Tipul
sistemelor de testare care se utilizează determină aspectele referitoare la
îngrijire, cazare sau izolare pe care le va urmări inspectorul.
4.2. Inspectorul
verifică, în funcţie de sistemele de testare, dacă:
a) există instalaţii
adecvate pentru sistemele de testare utilizate şi pentru necesităţile de
realizare a testelor;
b) există prevederi
pentru izolarea animalelor şi plantelor introduse în instalaţia de testare şi
dacă acestea funcţionează satisfăcător;
c) există prevederi
pentru izolarea animalelor sau, după caz, a altor elemente ale sistemelor de
testare, despre care se ştie sau se bănuieşte că sunt bolnave ori purtătoare ale
unor boli;
d) există o verificare
adecvată şi se păstrează înregistrări privind starea de sănătate, comportamentul
sau alte aspecte în funcţie de sistemul de testare;
e) există echipament
corespunzător, bine întreţinut şi eficient, pentru asigurarea condiţiilor de
mediu impuse de fiecare sistem de testare;
f) cuştile, rafturile,
rezervoarele şi alte recipiente, precum şi echipamentele accesorii sunt
menţinute suficient de curate;
g) se efectuează analize
pentru verificarea condiţiilor de mediu şi a instalaţiilor-suport;
h) există dispozitive
pentru îndepărtarea şi distrugerea deşeurilor animale şi a reziduurilor
sistemelor de testare, utilizate corespunzător, astfel încât să se reducă la
minimum infestarea cu paraziţi, mirosurile, riscul îmbolnăvirilor şi
contaminarea mediului;
i) există spaţii de
stocare a hranei animalelor sau a produselor echivalente pentru toate sistemele
de testare; aceste spaţii nu sunt utilizate pentru stocarea altor materiale, cum
ar fi substanţele pentru testare, produsele chimice de deparazitare sau
dezinfectanţii. Aceste spaţii de stocare sunt separate de spaţiile de cazare a
animalelor sau de alte sisteme de testare biologice;
j) hrana animalelor şi
aşternuturile de paie stocate sunt protejate împotriva condiţiilor de mediu
nefavorabile, infestării sau contaminării.
5. Inspecţia privind
aparatele, materialele, reactivii şi eşantioanele
5.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă instalaţia de testare dispune de aparate în stare bună de
funcţionare, corespunzător amplasate, în cantitate suficientă şi cu capacitate
adecvată, corespunzătoare testelor efectuate, şi să se asigure că materialele,
reactivii şi eşantioanele sunt corect etichetate, utilizate şi stocate.
5.2. Inspectorul
verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) aparatele sunt curate
şi în stare bună de funcţionare;
b) există înregistrări
cu date privind funcţionarea, întreţinerea, verificarea, etalonarea şi validarea
echipamentelor şi aparatelor de măsură (inclusiv a sistemelor informatice);
c) materialele şi
reactivii chimici sunt corect etichetaţi şi stocaţi la temperatura
corespunzătoare şi sunt în limita termenului de valabilitate;
d) etichetele
reactivilor indică: provenienţa, denumirea, concentraţia şi/sau alte informaţii
relevante;
e) eşantioanele sunt
etichetate corect, indicând: sistemul de testare, studiul, natura şi data de
prelevare a eşantionului;
f) aparatele şi
materialele utilizate nu deteriorează semnificativ sistemele de testare.
6. Inspecţia privind
sistemele de testare
6.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă există proceduri corespunzătoare pentru manipularea şi
controlul sistemelor de testare necesare pentru realizarea studiilor, cum sunt
sistemele de testare chimice, fizice, celulare, microbiologice, vegetale sau
animale.
6.2. Inspecţia privind
sistemele de testare fizice şi chimice
Inspectorul verifică
dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) a fost determinată
stabilitatea substanţelor pentru testare şi de referinţă în cazurile menţionate
în planul studiului;
b) au fost utilizate
substanţele de referinţă indicate în metodele de testare;
c) au fost preluate ca
date primare şi au fost arhivate datele obţinute în sistemele automate sub formă
de grafice, înregistrări sau forme înregistrate ale datelor înregistrate de
computer.
6.3. Inspecţia privind
sistemele de testare biologice
Inspectorul, luând în
considerare prevederile referitoare la îngrijirea, cazarea şi izolarea
sistemelor de testare biologice conform celor menţionate la pct. 4, verifică
dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) sistemele de testare
corespund celor indicate în planurile studiilor;
b) sistemele de testare
sunt identificate corect, iar în cazurile necesare şi posibile, marca de
identificare se menţine neschimbată în tot cursul studiului;
c) există înregistrări
privind recepţia sistemelor de testare şi documente justificative privind
numărul de sisteme de testare primite, utilizate, înlocuite sau distruse;
d) locaşul sau
recipientele sistemelor de testare sunt corect identificate cu toate
informaţiile necesare;
e) există o separare
corespunzătoare între studiile efectuate pe aceleaşi specii de animale sau pe
aceleaşi sisteme de testare biologice, dar realizate cu substanţe diferite;
f) există o separare
corespunzătoare a speciilor de animale şi a celorlalte sisteme de testare
biologice în spaţiu sau în timp;
g) mediul ambiant al
sistemelor de testare biologice este cel indicat în planul de studiu sau în
procedurile standard de operare, în special în ceea ce priveşte temperatura ori
ciclurile lumină/întuneric;
h) înregistrările
privind recepţia, manipularea, cazarea sau izolarea, îngrijirea şi evaluarea
stării de sănătate sunt corespunzătoare caracteristicilor sistemelor de testare;
i) se păstrează
înregistrări scrise privind examinarea, carantina, morbiditatea, mortalitatea,
comportamentul, diagnosticarea, tratarea afecţiunilor, corespunzătoare fiecărui
sistem de testare biologic;
j) există prevederi
pentru distrugerea corespunzătoare a sistemelor de testare la finalizarea
testării.
7. Inspecţia privind
substanţele de testare şi de referinţă
7.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă instalaţia de testare dispune de proceduri pentru:
a) a se asigura că
identitatea, puritatea, cantitatea şi compoziţia substanţelor pentru testare şi
de referinţă sunt în conformitate cu specificaţiile;
b) recepţia şi stocarea
corespunzătoare a substanţelor pentru testare şi de referinţă.
7.2. Inspectorul
verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) există o evidenţă
scrisă privind recepţia (inclusiv identificarea persoanei responsabile),
manipularea, prelevarea de mostre, utilizarea şi stocarea substanţelor pentru
testare şi de referinţă;
b) recipientele de
stocare a substanţelor pentru testare şi de referinţă sunt corect etichetate;
c) condiţiile de stocare
sunt adecvate pentru menţinerea concentraţiei, purităţii şi stabilităţii
substanţelor pentru testare şi de referinţă;
d) există o evidenţă
scrisă pentru a determina identitatea, puritatea, compoziţia, stabilitatea
substanţelor pentru testare şi de referinţă şi prevenirea contaminării acestora;
e) există proceduri
pentru a determina omogenitatea şi stabilitatea amestecurilor conţinând
substanţe pentru testare şi de referinţă, după caz;
f) recipientele de
stocare a amestecurilor (sau diluţiilor) de substanţe pentru testare ori de
referinţă sunt etichetate corect şi există înregistrări privind omogenitatea şi
stabilitatea conţinutului lor, după caz;
g) dacă durata testului
este mai mare de 4 săptămâni, mostrele de substanţe pentru testare şi de
referinţă au fost prelevate pentru analiză şi au fost păstrate o perioadă
adecvată;
h) există proceduri
pentru amestecarea de substanţe privind evitarea erorilor de identificare şi a
contaminării încrucişate.
8. Inspecţia privind
procedurile standard de operare
8.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă instalaţia de testare dispune de proceduri standard de
operare scrise pentru toate componentele importante ale activităţilor sale,
ţinând cont de faptul că una dintre cele mai importante tehnici manageriale de
care dispune conducerea pentru controlul activităţilor instalaţiei este
utilizarea procedurilor standard de operare scrise. Acestea au legătură directă
cu elementele de rutină ale testărilor realizate de instalaţia de testare.
8.2. Inspectorul
verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) fiecare sector al
instalaţiei de testare are acces imediat la copiile relevante autorizate ale
procedurilor standard de operare;
b) există proceduri
pentru revizuirea şi actualizarea procedurilor standard de operare;
c) toate amendamentele
sau schimbările efectuate în procedurile standard de operare au fost autorizate
şi datate;
d) există dosare cu
istoricul tuturor procedurilor standard de operare;
e) procedurile standard
de operare sunt disponibile pentru activităţile menţionate la pct. 8.3.
8.3. Inspectorul
verifică dacă există proceduri standard de operare pentru următoarele
activităţi:
a) recepţia,
determinarea identităţii, a purităţii, a compoziţiei şi a stabilităţii,
etichetarea, manipularea, prelevarea de mostre, utilizarea şi stocarea
substanţelor pentru testare şi de referinţă;
b) utilizarea,
întreţinerea, curăţarea, etalonarea şi validarea aparatelor de măsură, a
sistemelor informatice şi a echipamentelor de control al condiţiilor de mediu
ambiant;
c) prepararea de
reactivi şi dozarea preparatelor;
d) înregistrarea de
date, întocmirea de rapoarte, stocarea şi consultarea înregistrărilor şi
rapoartelor;
e) pregătirea
încăperilor şi a condiţiilor de mediu ambiant pentru sistemele de testare;
f) recepţia, transferul,
amplasarea, caracterizarea, identificarea şi întreţinerea sistemelor de testare;
g) manipularea
sistemelor de testare înaintea, în cursul şi la sfârşitul studiului;
h) distrugerea
sistemelor de testare uzate;
i) utilizarea agenţilor
antiparaziţi şi a agenţilor de curăţare;
j) operaţiile privind
programul de asigurare a calităţii.
8.4. Lista cuprinzând
activităţile menţionate la pct. 8.3 nu este limitativă.
9. Inspecţia privind
realizarea studiului
9.1. Inspecţia urmăreşte
să stabilească dacă există planurile studiilor şi dacă planurile studiilor şi
derularea acestora sunt conforme cu principiile BPL.
9.2. Inspectorul
verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) planul studiului a
fost semnat de directorul studiului;
b) toate modificările
aduse planului studiului au fost semnate şi datate de directorul studiului;
c) data de aprobare a
planului studiului de către sponsorul studiului a fost înregistrată;
d) măsurătorile,
observaţiile şi analizele sunt realizate conform planului studiului şi
procedurilor standard de operare corespunzătoare;
e) rezultatele
măsurătorilor, observaţiilor şi analizelor au fost înregistrate direct, rapid,
precis şi citeţ, au fost semnate, parafate şi datate;
f) înregistrările
modificărilor datelor primare, inclusiv ale celor din calculator, nu ascund
înregistrările precedente; consemnările indică motivul şi data modificării,
precum şi identitatea persoanei care a efectuat modificarea;
g) datele generate sau
stocate de computer au fost identificate şi există proceduri corespunzătoare de
protecţie a acestora împotriva modificărilor neautorizate sau a pierderilor;
h) sistemele informatice
utilizate în cadrul studiului sunt fiabile, exacte şi au fost validate;
i) evenimentele
neprevăzute din zona datelor primare au fost analizate şi evaluate;
j) rezultatele
prezentate în rapoartele studiilor (interimare sau finale) sunt consistente,
complete şi reflectă corect datele primare.
10. Inspecţia privind
rapoartele finale
10.1. Inspecţia
urmăreşte să stabilească dacă rapoartele finale sunt întocmite în conformitate
cu principiile BPL.
10.2. Inspectorul
verifică dacă în cadrul unui raport final sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) este semnat şi datat
de directorul studiului pentru a arăta că acesta îşi asumă responsabilitatea
validităţii studiului şi confirmă că studiul a fost realizat conform
principiilor BPL;
b) este semnat şi datat
de alţi responsabili de teste, dacă sunt incluse rapoartele elaborate de aceştia
pentru disciplinele la care studiul face referire;
c) este însoţit de o
declaraţie privind asigurarea calităţii, semnată şi datată;
d) toate amendamentele
au fost datate şi semnate de personalul cu competenţe în materie;
e) conţine listele cu
localizarea în arhivă a tuturor mostrelor, eşantioanelor şi datelor primare.
11. Inspecţia privind
stocarea şi păstrarea arhivelor şi materialelor
11.1. Inspecţia
urmăreşte să stabilească dacă instalaţia de testare are înregistrări, rapoarte,
măsuri şi prevederi corespunzătoare pentru asigurarea stocării şi păstrării în
deplină siguranţă a documentelor şi materialelor.
11.2. Inspectorul
verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) există o persoană
desemnată în calitate de responsabil de arhivă;
b) în arhivă sunt
păstrate planurile studiilor, datele primare (inclusiv cele obţinute în cadrul
studiilor nefinalizate), rapoartele finale, mostrele şi eşantioanele, precum şi
înregistrările cu calificarea şi instruirea profesională a personalului;
c) există proceduri de
consultare a materialului arhivat;
d) există proceduri
pentru cazul în care accesul la arhive este limitat la personalul autorizat şi
există înregistrări privind personalul care are acces la datele primare,
slide-uri etc.;
e) există un inventar al
materialelor din arhivă ieşite şi reintrate;
f) documentele şi
materialele sunt păstrate în mod corespunzător pe durata perioadei de păstrare
stabilite la pct. XI.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 63/2002, cu
modificările şi completările ulterioare;
g) există prevederi
privind măsurile pentru evitarea pierderii sau deteriorării documentelor şi
materialelor arhivate.
12. Inspecţia privind
verificarea studiilor
12.1. Inspecţiile
instalaţiilor de testare cuprind, printre altele, verificarea studiilor în curs
de desfăşurare sau finalizate.
12.2. Autorităţile de
reglementare pot solicita verificări speciale ale studiilor, independente de
inspecţia instalaţiilor de testare.
Datorită marii
varietăţi a studiilor care pot fi verificate, sunt necesare numai îndrumări cu
caracter general, inspectorii şi celelalte persoane participante la verificarea
studiilor trebuind, prin urmare, să stabilească singuri natura şi amploarea
examinărilor efectuate.
12.3. Verificarea
studiului constă în reconstituirea acestuia prin compararea raportului final cu
planul studiului, cu procedurile standard de operare relevante, cu datele
primare şi cu alte documente păstrate în arhivă.
12.4. În unele cazuri
inspectorii pot apela la experţi în domeniu pentru efectuarea eficientă a
verificării studiului, de exemplu, dacă este necesară examinarea unor secţiuni
de ţesuturi la microscop.
12.5. La verificarea
studiului, inspectorul trebuie:
a) să obţină numele,
fişele de post şi rezumatul pregătirii profesionale şi al experienţei
personalului implicat în efectuarea studiului, cum ar fi directorul de studiu şi
responsabilii de teste;
b) să verifice existenţa
unui număr corespunzător de persoane calificate în domeniile aferente studiului;
c) să identifice
aparatele sau echipamentele speciale utilizate în studiu şi să verifice
înregistrările cu informaţii privind calibrarea, întreţinerea şi exploatarea
acestora;
d) să verifice
înregistrările privind stabilirea substanţelor pentru testare, analizele
substanţelor şi preparatelor, analizele alimentelor pentru animale etc.;
e) să încerce să
determine, prin interviuri dacă este posibil, sarcinile alocate personalului
studiului pentru a cunoaşte dacă acesta a dispus de suficient timp pentru
îndeplinirea sarcinilor atribuite conform planului studiului sau raportului;
f) să dispună de copii
de pe documentaţia privind procedurile de control şi de pe documentaţia de bază
privind studiul, incluzând:
1. planul studiului;
2. procedurile standard
de operare, în vigoare la momentul realizării studiului;
3. înregistrările,
caietele de laborator, dosarele, fişele de lucru, formele înregistrate ale
datelor înregistrate de computer etc., verificarea calculelor, dacă este cazul;
4. raportul final.
12.6. La verificarea
studiului realizat pe baza testelor pe animale (de exemplu, rozătoare şi alte
mamifere) inspectorul verifică, pentru un anumit procentaj de animale,
schimbările survenite de la recepţia acestora în instalaţia de testare până la
autopsie, acordând atenţie următoarelor aspecte:
a) greutatea corporală a
animalelor, cantităţile de apă şi de alimente ingerate, prepararea şi
administrarea dozelor etc.;
b) observaţiile clinice
şi rezultatele autopsiei;
c) analizele biologice;
d) patologia.
CAPITOLUL IV
Finalizarea inspecţiilor instalaţiilor de testare
sau a verificărilor
studiilor
1. La finalizarea
inspecţiilor instalaţiilor de testare sau a verificărilor studiilor inspectorul
prezintă concluziile inspecţiei conducerii instalaţiei de testare, în cadrul
şedinţei de încheiere.
2. Inspectorul
întocmeşte un raport scris asupra celor constatate, denumit raportul inspecţiei,
pe care îl prezintă în cadrul şedinţei de încheiere.
3. În cazul în care
inspectorii au constatat abateri minore de la principiile BPL, abateri care nu
compromit valabilitatea studiilor realizate în instalaţia de testare, în raport
se poate preciza că instalaţia funcţionează în conformitate cu principiile BPL.
În aceste condiţii se procedează astfel:
a) inspectorul comunică
conducerii instalaţiei de testare abaterile constatate;
b) instalaţia de testare
efectuează corecturile necesare într-o perioadă stabilită de comun acord;
c) inspectorul verifică
ulterior efectuarea corecturilor pentru a se asigura că au fost luate toate
măsurile necesare pentru remedierea abaterilor.
4. În cazul în care s-au
constatat abateri grave de la principiile BPL şi dacă inspectorul consideră că
aceste abateri pot compromite valabilitatea studiilor realizate în instalaţia de
testare, acesta le menţionează detaliat în raportul inspecţiei înaintat
Autorităţii de monitorizare BPL. Măsurile luate de autoritatea de reglementare,
după caz, depind de natura şi de amploarea abaterii, precum şi de prevederile
legale şi/sau administrative cuprinse în programul privind respectarea
principiilor BPL.
5. În cazul în care
verificările studiilor s-au efectuat la cererea autorităţii de reglementare,
inspectorul îi va transmite acesteia raportul detaliat al inspecţiei prin
intermediul Autorităţii de monitorizare BPL.